Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Statsminister Magdalena Andersson (S) beskriver motståndet från en del andra EU-länder som kompakt mot ett svenskt undantag från skatt på bränsle.
Statsminister Magdalena Andersson (S) beskriver motståndet från en del andra EU-länder som kompakt mot ett svenskt undantag från skatt på bränsle. Bild: Pontus Lundahl/TT

Andersson: Hårt motstånd mot skatteundantag

Finansminister Mikael Damberg (S) är beredd att driva på i EU för att Sverige ska få ett undantag från energiskatt på bensin och diesel och lägre pris på macken.
Men statsminister Magdalena Andersson beskriver motståndet som kompakt.

Möjligheterna till undantag är små, enligt Andersson, som tog upp frågan på EU-toppmötet i Bryssel förra veckan.

– Som läget är just nu bedömer jag att möjligheten är mycket liten. Men med det sagt, saker har ändrats fort under den här krisen, säger statsministern efter att ha gett en rapport till riksdagen om toppmötet.

Damberg framhåller att EU-kommissionen inte heller har öppnat för undantag eller åtgärder för EU-länderna att trycka ner bränsleskatterna.

– Det var inte alls med i kommissionens verktygslåda förra veckan, men det kan komma nya öppningar framöver, sade Damberg vid en träff med journalister i riksdagen.

Ingen skatt

Moderaterna, Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna vill att regeringen ska kräva ett undantag i EU från energiskattedirektivet. Syftet med det är att ingen skatt alls ska behöva tas ut under tre månader på bensin och diesel. Det skulle ge möjlighet att sänka skatten mer än de 1:80 kronor per liter på diesel som oppositionen och därefter regeringen har föreslagit.

– Kommer det öppningar är jag prestigelös. Jag är beredd att pröva om det går att sänka skatten ytterligare, vid sidan av att sänka skatten till EU:s miniminivå, underströk Damberg.

Inte omöjligt

TT: Så det är inte så omöjligt som du sade från början då?

– Det är fortfarande väldigt svårt, svarar finansministern och hänvisar att alla medlemsländer måste säga ja till ett svenskt undantag eftersom beslut om skatter i EU kräver enhällighet.

Damberg tycker inte oväntat att oppositionen istället ska sluta upp bakom det förslag som regeringen lagt om en kompensation till bilägare med 1 000 kronor per bil (1 500 för den som bor i landsbygd). Risken är att förhandlingar i EU skulle dra ut på tiden och att svenska hushåll därmed får vänta med stöd.

– Det finns ett förslag som kan genomföras. Säg att krisen drar ut på tiden, då står svenska folket där med Putinpriser och får ingen kompensation. Vi kan inte vänta för länge, säger Damberg.

Kan dröja till augusti

Samtidigt medger han att det dröja till augusti innan tusenlappen kan betalas ut, men det är ändå snabbare än att gå den väg oppositionen vill, hävdar han.

Mikael Damberg tror att andra EU-länders motstånd mot undantag kan bero på att de är oroliga för sina skattebaser, där energiskatt är en viktig del. Det är helt enkelt viktiga intäkter.

– Börjar man sänka svårt är det svårt att höja igen, säger finansministern.

Oppositionen säger sig inte vara imponerad av regeringens försök hittills att få ett undantag. Andersson och Damberg måste anstränga sig mer, hävdas det.

Finansminister Mikael Damberg (S). Arkivbild.
Finansminister Mikael Damberg (S). Arkivbild. Bild: Adam Ihse/TT