2010 flyttade friskolan Fridaskolan in i Saabs gamla lokaler i Mölnlycke. Den huvudsakliga anledningen till att skolan hamnade i Mölnlycke var just lokalerna, men det fanns en sak som saknades – en riktig idrottshall. Bygget av en sådan hamnade därför tidigt högt upp på skolans agenda. Men ännu har inget första spadtag tagits. Detaljplanen för skolområdet ingår i ett större projekt för utveckling av hela det omgivande området Valborgs kulle, där man på sikt också planerar att bygga bland annat bostäder och ett nytt äldreboende. Men arbetet med den nya stadsdelen stötte nyligen på patrull.
Trafikverket sätter käppar i hjulet
Som en del i arbetet med Valborgs kulle har ett förslag till detaljplan varit ute på samråd under sommaren. Under samrådet har allmänheten och myndigheter haft möjlighet att yttra sig i frågan, vilket bland annat Trafikverket gjort. De skriver i sitt yttrande till kommunen att de avstyrker detaljplanen och hänvisar till att den skulle medföra stor risk att försvåra arbetet med den nya järnvägen för snabbtåg som är planerad mellan Göteborg och Borås. Området ligger nämligen inom den korridor man bedömt som bäst lämpad för dragning av järnvägsspåret. Även Länsstyrelsen har valt att yttra sig och gjorde samma bedömning som Trafikverket.
Sara Distner, programchef Göteborg-Borås på Trafikverket, menar att man från Trafikverkets sida har ett ansvar att göra de här riksintresseanspråken, men förstår samtidigt att det påverkar många.
– Det är en stor och komplicerad utredning. Och det är också en demokratisk process som vi ska värna om. Men vi har respekt för att det här påverkar både kommuner och enskilda närboende.
Är det rimligt att en kommun skall behöva avstanna med sin egen utveckling i flera år på grund av ett eventuellt tågspår?
– Vi gör ju vad vi kan för att hålla ett högt tempo i processen och under hösten kommer vi påbörja arbetet med att lägga fast exakt var järnvägen ska gå inom korridoren. Och det är inte så att vi alltid kommer avstyrka alla detaljplaner inom de här korridorerna, utan vi tittar på varje, och ju mer kunskap och information vi får, desto mer vet vi om den exakta placeringen och vilken mark vi ska ta i anspråk.
”Ett projekt vi har drömt om länge”
Myndigheternas besked innebär att arbetet med en ny idrottshall nu riskerar att försenas, vilket Anders Berghall, regionchef för Fridaskolan, tycker är tråkigt.
– Det är ju tråkigt om vi inte får en idrottshall, eller att det blir väntetider, för att det ska gå ett tåg under där.
Förutom en mindre idrottshall inne i skolan så hyr man i dagsläget också en hall av Pixbo tennis för att lösa idrottssituationen. En lösning som fungerar, men inte är optimal.
– Den ligger ungefär 850 meter bort. Så vi får räkna in i schemat att det tar 10 minuter att gå dit bort.
Vad skulle det innebära för Fridaskolan att få en riktig idrottshall?
– Det skulle innebära att vi kan göra mycket mer och att vi kan använda salen inte bara till idrott, utan till väldigt mycket annat. Det är ett projekt vi har drömt om länge, säger Anders Berghall och fortsätter:
– Sedan behövs det ju idrottshallar i kommunen också, så det är klart att vi önskar komma igång så snabbt som möjligt med vår process. Så vi kan ge våra elever, men även föreningar runtomkring, en till idrottshall här i området. Det är viktigt för oss att den blir levande.
Vill dela upp detaljplanen igen
För att myndigheternas besked inte skall försena planerna på en ny idrottshall allt för mycket, så föreslår kommunen nu att man skall frikoppla den delen av detaljplanen som rör Fridaskolan, från det större arbete som rör hela Valborgs kulle. Förhoppningen med den här lösningen är att det skall vara lättare att få igenom en detaljplan som endast gäller en idrottshall i anslutning till en redan befintlig skola, jämfört med en detaljplan som rör ett helt nytt bostadsområde.
Övriga delar i arbetet med det nya bostadsområdet läggs på is tills dess man vet mer om den nya stambanan.
Bakgrund: Snabbtåget och Härryda kommun
2018 beslutar regeringen om en ny nationell plan för transportsystemet i vilken sträckan Göteborg-Borås är med som ett utpekat objekt. Övriga stationsorter som man anser vara aktuella ur ett nationellt perspektiv är Mölndal och Landvetter flygplats.
Men Härryda kommun är inte nöjda med de föreslagna dragningarna och anser att spåret bör dras så att man får till ett stopp även i Mölnlycke.
Kommunen meddelade därför i november 2021 att man avser att vänta med arbetet med de detaljplaneändringar som är nödvändiga för järnvägen, tills regeringens tillåtlighetsprövning är klar. Det är först då man vet mer om hur spåret kommer dras. Det kan dock ta ett, eller ett par, år innan det arbetet är klart.
Härryda kommuns beslut innebär att Trafikverket tvingas pausa arbetet med den exakta placeringen genom Härryda, men motsvarande arbete fortgår i övriga berörda kommuner. Trafikverket bedömer att Härrydas beslut kommer innebära en försening av tåget med flera år.
Bland annat Johan Trouvé, vd för näringslivsorganisationen Västsvenska Handelskammaren, blev besviken när han nåddes av nyheten om Härryda kommuns beslut. Han menade då att politikernas krav på en station i Mölnlycke är orealistiskt.
Källa: Trafikverket och gp.se
LÄS MER:Mångmiljardsatsning på snabbtåg i Västsverige
LÄS MER:Höghastighetsjärnvägen försenas efter Härrydas vägran
LÄS MER:Trouvé om Härrydas besked om snabbtågen: ”Ofattbar vändning”