De integrerade barnstolarna finns på bussarna som trafikerar landsbygdslinjer i Sjuhäradsbygden samt i några av Göteborgs kranskommuner.
De integrerade barnstolarna finns på bussarna som trafikerar landsbygdslinjer i Sjuhäradsbygden samt i några av Göteborgs kranskommuner. Bild: Västtrafik

Larmet: Bussarnas barnstolar kan vara livsfarliga – för vuxna

För ett år sedan införde Västtrafik barnstolar på regionbussarna. Men det som skulle öka säkerheten för de yngsta passagerarna riskerar i stället att bli en dödsfälla – för vuxna.
– De är totalt livsfarliga, säger en busschaufför, som förgäves larmat till ansvariga.

ANNONS
|

Från och med 2020 kräver Västtrafik att alla nya regionbussar, de som har bälten för passagerarna, också ska ha två integrerade barnstolar.

– Det är ett smidigt sätt att öka trafiksäkerheten för de minsta passagerarna, sa Henrik Kjellberg, kommunikatör vid Västtrafik, till GP för ett år sedan när satsningen lanserades.

Det är expressbussarna, med namn som X1, X2 och X3, som har de integrerade barnstolarna, som är monterade på vanliga stolsryggar som fälls fram när barnstolen ska användas.

Men det har visat sig att modellen är av dålig kvalitet. På många av stolarna har en spärr lossnat, vilket gjort att ryggstödet på sätet för vuxna varit helt löst.

ANNONS

Det här har uppmärksammats av bussförarna, som under december 2021 och januari 2022 larmat, både till trafikledningen, bussföretaget Transdev och direkt till Västtrafiks högsta ledning.

Lars Backström: ”Bra att du reagerar!”

Västtrafiks vd Lars Backström svarar på ett mejl där problemet beskrivs med ”Bra att du reagerar! Tar det vidare!”. Sedan har ingenting hänt.

– Det är totalt livsfarligt att vi kör runt med sådana stolar, där vi riskerar att fullständighet klämma sönder någon vid en kraftig inbromsning, säger en bussförare som vill vara anonym.

När GP får tag på Anders Kling, biträdande affärschef på Västtrafik, känner han inte till de trasiga stolarna. Han känner däremot till att själva barnsitsen krånglat och ibland fällt ner sig av sig självt.

– Det är obehagligt för passageraren som sitter i sätet bakom, men det är ingen säkerhetsrisk. Ett antal har blivit åtgärdade, men det har varit svårt att få tag på reservdelar i pandemin, säger han.

Anders Kling, biträdande affärschef på Västtrafik.
Anders Kling, biträdande affärschef på Västtrafik. Bild: Thomas Harrysson

Anders Kling blir helt ställd när han av GP får höra att ett stort antal säten är trasiga så att ryggstödet är löst och riskerar att fällas framåt med säkerhetsbälte och allt vid en inbromsning eller krock.

– Den delen har vi inte fått till oss överhuvudtaget. Inte heller trafikföretaget har fått till sig det. Om det stämmer så är det en allvarlig säkerhetsrisk som måste åtgärdas direkt. Kanske måste bussarna tas ut bruk, säger Anders Kling.

ANNONS
När stolsryggen fälls fram fungerar den som barnstol. Problemet är att många stolsryggar inte går att få fast i uppfällt läge.
När stolsryggen fälls fram fungerar den som barnstol. Problemet är att många stolsryggar inte går att få fast i uppfällt läge. Bild: Västtrafik

Till slut kommer återkopplingen från bussföretaget Transdevs huvudkontor i Stockholm. Företagets marknads- och kommunikationschef Eva Tiséus ringer upp.

– Just på den här stolsmodellen så förekommer det att de inte låser sig i upprätt läge. Det har vi blivit varse om och vi kommer redan i natt gå igenom alla bussar, säger hon och tillägger:

– För säkerhets skull kommer vi att låsa alla dessa integrerade säten i barnstolsläge, tills vi har en lösning på plats.

Eva Tiséus är marknads- och kommunikationschef vid Transdev och säger att man nu kommer ta in alla bussar för en kontroll av sätena.
Eva Tiséus är marknads- och kommunikationschef vid Transdev och säger att man nu kommer ta in alla bussar för en kontroll av sätena. Bild: Pressbild/Transdev

Enligt Eva Tiséus har man fört diskussioner med leverantören, som utlovat en förbättrad version av fästena. Från och med måndag kommer man att börja byta ut dessa.

Bussförare har larmat om det här i över en månads tid utan att få gehör. Varför agerar ni först nu?

– Jag vet faktiskt inte när vi fick information om det här första gången. Det är olyckligt att det har tagit tid. Men det pågår ett arbete föra att åtgärda det här.

Men det är ju en säkerhetsrisk att låta sätena vara medan ni utreder frågan?

– Säkerhet är alltid det viktigaste. Man har undersökt och försökt komma tillrätta med problemet, men nu gör vi så att vi tar in alla bussar och går igenom dem för att få en bättre lösning framåt.

ANNONS
ANNONS