Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Så vet du att märkesväskan är äkta och inte fejk

Det kryllar av piratkopior av föremål från de kända modehusen, som Gucci, Dior, Chanel och Louis Vuitton, de säljs på sajter och i secondhandbutiker. En del är så bra gjorda att till och med experter har svårt att avgöra dess äkthet. Men det finns sätt man själv kan se om det är fejk eller inte.
– Det första man ska tänka på, är det för bra för att vara sant – då är det så, menar Malin Sveholm specialist på fashion och vintage, hos auktionshuset Bukowskis.

Att äga en exklusiv designväska är en dröm för många, men priset man får betala för en ny väska är oftast mycket. Då kan det vara prisvärt och bra ur miljösynpunkt att köpa en begagnad eller "pre-loved", som de ibland kallas.

På nätet kryllar det av sajter som uppger att de säljer äkta märkesvaror från de stora modehusen, som till exempel Louis Vuitton, Gucci, Christian Dior, Hermès och Yves Saint Laurent. Även vintage och second handbutiker uppger att de säljer märkesvaror.

Men hur kan man vara säker på att väskan, skärpet eller skorna man köper, verkligen är äkta, och inte en piratkopia, för det kryllar av förfalskningar i landet.

Bukowskis expert på vintage

Malin Sveholm är Bukowskis specialist på fashion och vintage, hon kontrollerar och värderar det som lämnas till dem i den kategorin. Men att se vad som är äkta, eller inte är inte alltid lätt.

– Det finns olika grader på kopiorna, en del saker får man kontrollera i flera dagar, och en del ser man på flera meter att de är fejk, det beror på kopiornas kvalité.

Malin Sveholm specialist på fashion och vintage, hos auktionshuset Bukowskis. Bild: Bukowskis
Malin Sveholm specialist på fashion och vintage, hos auktionshuset Bukowskis. Bild: Bukowskis

Om man hittat en drömvara från ett designmärke, på nätet eller i en second handbutik, och är osäker på om den är äkta – finns det flera saker att titta på innan köp.

– Det första man ska tänka på, är det för bra för att vara sant – då är det så. Är nypriset 25 000 kronor, och nu säljs den för bara 5 000, då är den inte äkta. Vänd dig till en seriös säljare där du kan reklamera varan, undvik privatpersoner, Blocket och Tradera är mitt råd, säger hon.

Vuittons klassiska monogram, är ett av de de mest kopierade. Bild: Ulrika Karlsson
Vuittons klassiska monogram, är ett av de de mest kopierade. Bild: Ulrika Karlsson

Hon tycker också att man ska kolla upp sajten och företaget ordentligt, bland annat genom att se vad folk skrivit om dem på nätet.

– Efterfråga kvitto, äkthetscertifikat, tillbehör till väskan som dustbag, originalkartong och extra axelremmar, detta är ingen garanti, men ger dig fler saker att titta på. Fråga mycket, som var är väskan köpt, ställ också frågor i second handbutiken, som vem har lämnat i varan, och testa hur kunniga de är på märkena.

Detaljerna som avgör

Men ytterst är det en noggrann kontroll av föremålet som visar om det är äkta. Malin Sveholm menar att det är oftast i detaljerna som det märks om det är fejk.

Hennes råd är att känna på skinnet, är det av god kvalité, känn hur det luktar, titta på metallen – har den skavts av, och vad syns då under. Även vikten på väskan är viktig, den ska inte väga för lite, precis som metallen. Är det metall rakt igenom och inget annat under, väger den mycket.

Titta på fodret, är det av god kvalité. I kopior sitter ett löst foder i som man satt in sist i väskan. Som man bara stoppat ner, så ser inte en äkta ut menar hon.

Annat som är viktigt är hur etiketten och monogrammet sitter, det ska alltid sitta centrerat, kraftigt synligt och det får inte gå stygn över.

– Titta på sömmarna, ser de korrekta ut, de ska vara raka, räkna stygnen på varje sida, titta speciellt hur de möts och i slutet, för där slarvar de som gör fejkföremål, säger Malin Sveholm.

För att göra det ännu mer komplicerat, cirkulerar det också oäkta kartonger och dustbags. Det är vanligt att man har en äkta kartong, men lägger i en fejkscarf från Hermès, menar hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.