Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Svensk Handel om Allums agerande: ”Tondövt och ansvarslöst”

Svensk Handel reagerar med bestörtning på att köpcentret Allums ägare, Steen & Ström, nu skickar ut viten till butiksägarna för att de haft begränsade öppettider under sommaren.
– Jag blir både ledsen och förbannad, säger Mats Hedenström, Svensk Handels näringspolitiske chef.

I fredags kunde GP berätta om handlare i köpcentret Allum i Partille som börjat få böter för att de minskat sina öppettider under coronapandemin. Ägaren Steen & Ström har valt att ta fasta på den punkt i hyresavtalet som säger att ändrade öppettider medför böter på 5 000 kronor per dag.

Efter fredagens publicering bekräftar fler handlare att de nu fått vitesbesked liknande det inredningsbutiken Dimoda fått. Ingen vill dock i nuläget kommentera det öppet då alla försöker nå Steen & Ström för att kunna diskutera frågan och hitta en lösning. Hittills utan framgång.

LÄS MER: Allum bötfäller handlare för coronaanpassade öppettider

Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har tagit emot många samtal från upprörda och oroliga butiksägare i både Allum och andra köpcenter runt om i Sverige som ägs av Steen & Ström.

– Vi är nu inne på sjätte månaden av coronapandemin som slagit stenhårt mot handeln. Ingen kunde förutse den här situationen. I det läget är det både tondövt och ansvarslöst att bete sig på det här sättet, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Han konstaterar att han inte mött något liknande, och poängterar att det finns många fastighetsägare som agerat väldigt bra under pandemin. Steen & Ström ligger dock i botten på den listan. Att skicka ut böter och sedan inte kommunicera med sina hyresgäster har han aldrig varit med om.

Dörren borde stå öppen. Vi ska inte ha det så här, finns det problem så är det är dialog som gäller. En bra relation slutar inte i domstol.

– Dörren borde stå öppen. Vi ska inte ha det så här, finns det problem så är det är dialog som gäller. En bra relation slutar inte i domstol.

Dialog oerhört viktigt

Att Steen & Ström har stora internationella ägare tycker Mats Hedenström inte har någon betydelse. Utländska ägare har inte hanterat coronapandemin sämre, men om möjligheten att bestämma över alla delar i Sverige är mindre för bolag som Steen & Ström tycker han att dialogen borde vara än bättre.

– Samspelet är viktigare än någonsin. Alla vill nu så fort som möjligt återgå till ”det nya normala”, vad det nu är, och tomma lokaler gynnar ingen.

Hans uppmaning till Steen & Ström är:

– Slå mig en signal, ju tuffare det är desto mer tillgänglig måste man vara. Där har Steen & Ström ett stort ansvar.

Även Marieke Wolter, näringslivsansvarig i Partille kommun, har blivit kontaktad av handlare i Allum. Hon vill dock inte uttala sig i nuläget utan håller på att kontakta samtliga handlare och Steen & Ström för att få en samlad bild av situationen.

Steen & Ström svarar på kritiken

Sent på tisdagseftermiddagen kom följande skriftliga svar på den kritik som riktats mot Allums ägare från Johan Torge, Steen & Ströms centrumchef för Allum:

”De senaste månaderna har varit krävande och den extraordinära situationen med anledning av Covid-19 har inneburit att både våra hyresgäster och vi som hyresvärd har varit tvungna att genomföra stora förändringar för att anpassa oss till den nya situationen.

Vi har påmint våra hyresgäster om vikten av att det ska bedrivas verksamhet i våra köpcentrum under de ordinarie öppettider som fastställts. Denna skyldighet, som följer av hyresavtalen och som respekteras/fullgörs av majoriteten av våra hyresgäster, bygger på ett samspel mellan fastighetsägare och hyresgäster för att kunna tillhandahålla ett köpcentrum med hög servicenivå gentemot våra slutkunder.

Vi har alltid haft en nära dialog med våra hyresgäster under de senaste månaderna för att tillsammans hitta hållbara lösningar för att gå igenom dessa svåra tider och vi har de bästa förhoppningar om att vi kommer att fortsätta tillsammans på detta sätt.”

LÄS MER: Klädbutiken Kajs i Partille har ansökt om konkurs

LÄS MER: Butiker i Allum får inte sänkta hyror trots statligt stödpaket

GP satsar på Partille – missa inte det senaste!

Nu kan du få alla våra nyheter och fördjupande reportage om Partille som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-ikonen här intill vid taggen Partille!

Alla artiklar om Partille hittar du även på den nyskapade sidan gp.se/partille.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.