Regeringen kräver nu svar av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, statsministern och medierna kräver likaså.
Regeringen kräver nu svar av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, statsministern och medierna kräver likaså. Bild: Christine Olsson/TT

Emanuel Karlsten: Jimmie Åkesson satsar allt på ett kort – och riskerna har aldrig varit högre

Problemet är inte innehållet, utan det medvetna i att ett riksdagsparti bedriver samhällspåverkan under falsk flagg, skriver Emanuel Karlsten.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Kalla fakta presenterade slutligen bevis: Sverigedemokraterna ljuger och bedriver systematisk och strategisk påverkan via hemliga konton på sociala medier.

Regeringen kräver nu svar, statsministern och medierna kräver likaså.

Jimmie Åkessons beslut? Att blåsa i stridshornet.

I ett tal till nationen går han till frontalattack och hävdar att han är utsatt för ”'en gigantisk inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget”.

Jimmie Åkesson satsar allt på ett kort och riskerna har aldrig varit högre.

Partiet, alltså Sveriges näst största, har nu avslöjats med att i flera år bedriva samhällspåverkande opinionsbildning genom anonyma konton. Det är inte olagligt, men oetiskt och problematiskt. Det vet SD, varför de förnekat varje påstående om att de skulle bedriva anonyma konton i en slags “trollfabrik”. Kalla faktas dolda kameror visar också hur de förstår att alla sådana uppgifter skulle utgöra en “bomb” och bli djupt problematiska för partiet.

ANNONS

Partiet sprider inte åsikter som är lögn – åsikterna är åsikter – tycker Åkesson! Vilket är sant, men också en halmgubbe. För problemet är inte åsikter eller fakta, utan att påverka under dold flagg.

Men inget av detta vill Jimmie Åkesson nu prata om. Han har istället beslutat att gå till attack, hitta sprickor i reportaget och använda det för att under moteld rädda sig själv och partiet. Och sprickor finns. Dels i den mycket kontroversiella metoden att använda dold kamera. Dels i den dramatiserade musiken och klippningen. Och dels i att reportaget fastnar lite i begreppet “desinformation”. Det är framför allt det sista som Åkesson riktar in sig på. Partiet sprider inte åsikter som är lögn – åsikterna är åsikter – tycker Åkesson! Vilket är sant, men också en halmgubbe. För problemet är inte åsikter eller fakta, utan att påverka under dold flagg. I reportaget beskrivs detta detaljerat. Hur partiet anonymt paketerar sin politik i spetsig, ungdomlig humor, för att mottagaren – gärna unga – ska sänka garden. Det gör att även de som inte håller med om politiken kan skratta åt skämtet. Om skämtet handlar om invandring, klimatet eller Magdalena Andersson, har samtalet förflyttats. Tonen normaliserats.

När Medieakademins Maktbarometer lanserades för sju år sedan, var det för att peka ut just den här makten. När traditionella medier förlorat sitt monopol har mediemakten fördelats om till konton på sociala medier. Det vi skrattar åt, inspireras eller förargas av påverkar oss och formar kulturer. Och de som lyckas bäst får makt. Sverigedemokraterna har år efter år toppat Maktbarometerns listor med sina officiella konton, men nu vet vi att de alltså är mycket framgångsrika med sina anonyma konton. “Trollkontot” “Vita kränkta kvinnor” har i Maktbarometern placerat sig som 104e största Facebooksida. Youtubekanalen “Jimmie moments” är den 110e största Youtubekanalen, enligt samma barometer. Problemet med det är alltså inte innehållet, utan det medvetna i att ett riksdagsparti bedriver samhällspåverkan under falsk flagg.

ANNONS

Varför? Det förtjänar väljare att få svar på. Men några sådana får vi inte nu. Kanske för att Jimmie Åkesson inte har några. Kanske för att han tror sig hitta en annan väg.

Hans tal till nationen är en uppmaning till kamp. Att mobilisera mot medier i allmänhet, politiska meningsmotståndare i synnerhet. Det är att gräva skyttegravar och förvänta sig att alla andra sluter upp. Kriget är här.

Det kommer inte att sluta bra – för någon.

LÄS MER:Åkesson om avslöjandet: ”Gigantisk påverkansoperation”

LÄS MER:Magdalena Andersson om avslöjandet om SD:s trollfabriker

LÄS MER:Journalist avslöjade SD:s trollfabrik – hemliga konton och deep fakes

ANNONS