Det mediala intresset för den första automatiserade nykterhetskontrollen var stort.
I in i det sista hade Dan-Erik Andersson, operativ chef för energihamnen där automatstationen placerats, skruvat på detaljerna för att alkobommarna skulle fungera skarpt från måndagen
– Här har säkerheten alltid högsta prioritet med tanke på det farliga gods som dagligen hanteras. Vi har ett tätt trafikflöde genom portarna, upp mot 3 000 fordon per dygn, och att vi nu har en automatisk nykterhetskontroll på plats är ytterligare en viktig del i vårt säkerhetsarbete, säger han.
Föraren måste blåsa
Automatstationen är placerad vid porten och har två bommar, en för lätta och en för tyngre fordon. I samband med passagen kan alltså föraren få besked om att det är nykterhetskontroll – och att det måste blåsas.
– Kontrollen sker slumpvis flera gånger om dygnet, säger Dan-Erik Andersson.
Och om den ger utslag?
– Då agerar vår säkerhetspersonal direkt och larmar polis som får ta över, säger Dan-Erik Andersson.
Automatkontrollerna är resultatet av ett regeringsuppdrag som i två år har hanterats av Trafikverket som i nära samarbete med Göteborgs hamn har utvecklat detaljerna.
Nu är tanken att nykterhetsstationerna ska få uppföljare – regeringen har satsat 78 miljoner kronor för att Trafikverket ska att införa fler alkobommar i svenska hamnar de närmaste åren. Göteborg var först ut.
– Jag vill på sikt se den här typen av kontroller i alla våra svenska hamnar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som ser satsningen som en del i ett större arbete för att motverka droger och alkohol i trafiken.
– Det är en signal till de som kommer in till våra svenska vägar, de ser att vi har kontroller och att vi förutsätter att man ska vara nykter på det svenska vägnätet, säger Tomas Eneroth.
Alkohol bakom dödsolyckor
I fjol omkom 325 personer på de svenska vägarna – i 80 av fallen fanns, direkt eller indirekt en koppling till alkohol eller droger.
– Då har vi internationellt sett ändå en väldigt hög trafiksäkerhet. Trots det finns det fortfarande mycket kvar att arbeta med, säger Tomas Eneroth.
Ser du fler möjligheter för automatisk nykterhetskontroll?
– Det finns flera intressanta projekt på gång, bland annat mobila nykterhetskontroller som skulle kunna användas vid större arrangemang. Det sker också en snabb utveckling inom den digitala tekniken som jag tror kan vara intressant för övervakningen, en del av det preventiva arbetet som jag tror är väldigt viktigt, säger Tomas Eneroth.
Jonas Westin är yrkeschaufför sedan 27 år. Med sin tunga tankbil lastad med farligt gods var han en av de första att testa alkobommen i energihamnen.
– Företaget jag jobbar för har alkolås i bilarna sedan länge – jag skulle inte ha kommit en meter om jag satte mig påverkad bakom ratten, säger han och fortsätter:
– Men generellt sett tycker jag att att den här satsningen är viktig och bra – den borde egentligen ha gjorts för länge sedan, säger Jonas Westin.
Fakta: Automatiska nykterhetskontroller
I september 2017 fick Trafikverket uppdrag av regeringen att införa ”automatiserade nykterhetskontroller i vissa hamnar”. Kontrollerna ska upptäcka onyktra förare och förhindra att de kör på de svenska vägarna.
Införandet och driften av kontrollanläggningarna bygger på ett övergripande samarbete mellan aktuella hamnar, Trafikverket, Polismyndigheten och Tullverket.
På måndagen invigdes den första automatiska nykterhetskontrollen i Göteborgs hamn. Fler hamnar är på gång, bland annat den i Trelleborg.
Totalt har regeringen satsat 78 miljoner kronor i projektet.