Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Göteborgs central. Bild: Stefan Berg
Göteborgs central. Bild: Stefan Berg

Tåget punktligare än flyget till Stockholm

Tåget till Stockholm har i år varit punktligare än flyget. Det visar färsk statistik som GP tagit del av.

Statistiken består av SJ:s siffror över den egna ankomstpunktligheten, jämfört med siffror från flygstatistikorganet Flightstats.

Inom tågtrafiken räknas en resa som punktlig om den är som mest 5 minuter försenad.

Mellan januari och september i år klarade 76 procent av tågen Göteborg-Stockholm detta, i båda riktningarna.

För flyget var motsvarande siffra 59 procent till Stockholm, och en procentenhet högre från Stockholm.

– Det finns en långlivad myt att flygets punktlighet är bättre än tågets, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ.

SJ kör tre av fyra tåg på sträckan Göteborg-Stockholm, resten körs av MTR Nordic AB.

GP kontaktade SJ för en kommentar till vad sjukhusdirektören på Sahlgrenska universitetssjukhuset angav som orsak till sitt konsekventa flygande till Stockholm: tågets punktlighet är för dålig.

LÄS MER: Chefen som flyger mest - trotsar regionens miljöpolicy

– Jag kan förstå henne ur ett mänskligt perspektiv. Har man varit med om en stor försening, drar man sig för att åka tåg igen, säger Britt-Marie Olsson.

2018 dåligt år för tåget

SJ:s punktlighet i år är avsevärt bättre än under samma period i fjol mellan Sveriges två största städer. Under de första nio månaderna 2018 hade SJ en ankomstpunktlighet till Stockholm på 68 procent, till Göteborg var den bara 61 procent.

Britt-Marie Olsson beskriver fjolåret som exceptionellt för SJ.

– Vi hade väderstörningar i hela systemet, både sommar och vinter. Dessutom startades ett antal stora banarbeten under året.

Till skillnad mot flyget drabbas tåget återkommande av personolyckor och tekniska fel i bansystemet.

– Om en person hamnar framför tåget blir det minst två timmars försening. Vi jobbar nu med att få igång trafiken snabbare efter den typen av händelser, säger Britt-Marie Olsson, som nämner nedriven kontaktledning som ett fel där avbrottet blir långvarigt.

Rusningstrafiken

I år har Stockholmståg vid 24 tillfällen varit försenade mer än två timmar, vid morgonavgångar från Göteborg och eftermiddagsavgångar från Stockholm (Klockan 05-09 respektive 15-18). Detta motsvarar en procent av tågen under dessa tider.

För samma period i fjol var de långa förseningarna 57 stycken. Det motsvarar 2,7 procent av tågen.

Räknat på de ovan nämnda rusningstiderna, hade SJ i år en ankomstpunktlighet på 80 procent i morgontrafiken till Stockholm (91 procent om försening upp till 15 minuter).

Till Göteborg kom 69 procent av tågen max fem minuter sent och 82 procent upp till 15 minuter sent under eftermiddagstrafiken.

Britt-Marie Olsson anser att tåget är närvarande i samhället på ett annat sätt än flyget, och att det leder till att tågtrafiken blir väldigt påpassad.

– Det är inte orimligt att ställa krav på tåget, och vi behöver bli bättre. Men vi tycker att politikerna ställer för lite krav på transparens hos andra trafikslag. Hos flyget finns ingen transparens, framförallt inte vad gäller inställda flyg, säger SJ:s Britt-Marie Olsson.

Flyget räknas traditionellt som punktligt om det anländer (till terminal) med upp till 15 minuters försening.

På sträckan Göteborg-Stockholm, i båda riktningarna, har flyget i år klarat det i 77 procent av resorna.

För tåget är ankomstpunktligheten med detta räknesätt 87 procent till Stockholm, 86 procent därifrån.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här!