Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anställda på Sjukvårdens larmcentral, ambulanspersonal och drabbade med egna erfarenheter av att ringa 112 har ringt, mejlat och skickat brev till GP efter granskningen av larmhanteringen i Västra Götaland. Bild: Petter Trens

Starka reaktioner efter GP:s granskning

Ett mycket stort antal drabbade och anställda inom vården har hört av sig till GP efter granskningen av larmhanteringen i Västra Götaland. De vittnar om livsfarliga situationer och svåra samarbetsproblem med Sjukvårdens larmcentral.

Anställda på Sjukvårdens larmcentral, ambulanspersonal och drabbade med egna erfarenheter av att ringa 112 har ringt, mejlat och skickat brev till GP efter granskningen av larmhanteringen i Västra Götaland.

LÄS MER: Larmet från 112: Granskningen i korthet

En anställd på ambulansen i Göteborg berättar att det finns stora problem med kommunikationen med Sjukvårdens larmcentral och att samtal systematiskt ignoreras.

– Det som är dåligt för oss är ju att vi inte får direktinformation från personen som har pratat med inringaren. Ibland går det rätt fort. Rätt vad det är så är man framme innan man ens vet vad det är man åkte på.

Ambulanspersonal kan hamna i farliga situationer

Det kan leda till att farliga situationer och oförberedda möten med aggressiva personer, menar han. Han berättar att han själv varit med om att ha fått information om ett hjärtstopp, men väl på plats har det visat sig att det handlat om ett mord.

– Hade vi fått reda på att det var frågan om det var ett mord så hade vi ställt frågan om det var en gärningsman kvar på platsen innan vi rusade dit, säger han.

GP:s granskning visar även att det finns flera dokumenterade fall där ambulanspersonal klagat på att de fått bristfällig information i potentiellt farliga situationer eller att de inte kunnat nå Sjukvårdens larmcentral.

Anställda som har hört av sig vill vara anonyma, då det enligt dem finns risk för repressalier. Det finns även personer som tycker att samarbetet fungerar bättre än tidigare.

LÄS MER: Här har patienter varit i fara de senaste månaderna

Anställd: Teknikutbildning räcker inte till

En anställd på Sjukvårdens larmcentral menar istället att teknikutbildningen till personalen är ”fullständigt undermålig” och att det särskilt yttrar sig i den stora mängd fel som sker när det anges vart ambulansen ska åka. Det handlar om en tredjedel av alla avvikelser som registrerades mellan 1 april och sista juli. Drygt 120 stycken. Något personen menar hänger ihop med den tekniska utbildningen och synen på den delen av arbetet.

– Det har blivit en besatthet runt det medicinska. Vi ska skicka ut mindre ambulanser, allting ska stramas ned och vi ska sänka prioriteten. Men någonstans längs vägen har man glömt att vi måste skicka dem rätt också.

Ambulanslarm har under sommaren platsbestämts både till fel adress och fel stad.

– Det spelar ingen roll om vi har ett hjärtstopp och vi kan göra perfekt HLR (hjärt- och lungräddning, reds anmärkning) om vi skickar bilarna fel, säger personen.

LÄS MER: Tre avvikelser om dagen på Sjukvårdens larmcentral

GP har sökt Ann-Louise Andersson, verksamhetschef för Sjukvårdens larmcentral, som är på semester.

– Det är en stor utmaning för oss att kunna positionera så exakt som möjligt och det jobbar vi ju stenhårt med att fortsätta träna på och lära oss, har hon tidigare sagt till GP.

Drabbade känner sig ifrågasatta

Ett stort antal människor som har behövt ringa 112 för sig själva eller anhöriga i nöd reagerar också kraftigt på det som framkommit. Människor som slagits blodiga, drabbats av hjärtinfarkt, andnöd och stroke. Flera av dem berättar att de känt sig ifrågasatta och att de fått svara på vad de upplevt som irrelevanta frågor när läget varit akut.

– Jag kände mig väldigt lurad och förtvivlad, säger Kajsa Lena Thundal, 76, från Göteborg.

Hon ringde 112, men bedömdes inte behöva åka till sjukhus. När hon mer än ett dygn senare ändå gjorde det visade det sig att hon hade en kraftig urinvägsinfektion och symptom på blodförgiftning, berättar hon. Hon fick läggas in på sjukhus i flera dagar.

– Det var bedrövligt, jag åkte ju inte till sjukhus efter den reaktionen jag fick från killen som svarade. Jag väntade och tänkte att det inte var så farligt. Men det var det ju, säger Kajsa Lena Thundal.

LÄS MER: Sjuksköterskan lade på luren när Ediths skalle spräckts – anmäls enligt Lex Maria

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här!