Spårvagnarna av modellen M31 har skjutsat passagerare fram och tillbaka genom Göteborg i över 40 år. Nu ska Västtrafik totalrenovera samtliga 80 vagnar.
– Dessa vagnar är från 80-talet, men de är väldigt pålitliga och robusta, så de är värda att bevara både ur ett ekonomiskt och miljöperspektiv. Vi använder det vi har istället för att slänga, säger Jonas Sundgren.
Vagnarna ska renoveras både in och utvändigt. Förutom ökad bekvämlighet för både förare och passagerare ska hela det tekniska systemet bytas ut, och vagnarna ska lackeras om för att matcha de nyare modellerna. Man ska även ersätta bland annat dörrar, fönster, rullstolsramper och lampor.
Renoveras i Tjeckien
Trots förändringarna ska passagerarna fortfarande känna igen sig på de nya vagnarna, enligt Jonas Sundgren.
– Det kommer kännas som att komma in i en helt ny vagn, men med igenkänningsfaktor. Du kommer känna att du kliver på en M31, men en helt ny. Dessa vagnar har högt golv, och det kommer fortfarande vara kvar, säger han.
Upprustningen ska genomföras i Tjeckien, dit spårvagnarna fraktas på trailer. Kostnaden beräknas bli omkring en miljard kronor och kommer göra att de kan skjutsa omkring göteborgare i åtminstone 15 år extra.
– Någonstans till 2039 ska dessa rulla. Det är en ganska bra livslängd för en vagn från 80-talet, säger Jonas Sundgren.
Ska inte påverka trafiken
Arbetet har redan satt igång, och de första upprustade vagnarna planeras dyka upp i Göteborgsspåren för testkörning omkring årsskiftet och vara redo för passagerare i början av nästa år.
– Vi hoppas kunna se någon i trafik i slutet av året för test, men den stora produktionen drar igång 2025, säger Jonas Sundgren.
Planen är att åtta vagnar åt gången ska åka till Tjeckien för renovering, och samtliga 80 vagnar ska vara färdigställda 2028. Under tiden kommer spårvagnstrafiken fortsätta gå som vanligt.
– Det ska inte påverka spårvagnstrafiken i övrigt. Vi har en bra fordonsflotta just nu, och sen får vi leverans av nya M34 som ska landa i Göteborg efter sommaren, säger Jonas Sundgren.
LÄS MER:Västtrafiks nya spårvagn M34 försenad – då kan den tas i bruk