Det känns som att välja mellan pest och kolera, säger Christer Jansson, 67 (tvåa från vänster).
Det känns som att välja mellan pest och kolera, säger Christer Jansson, 67 (tvåa från vänster).

Trängselskatten kvar i Backa minst ett år

ANNONS
|

På onsdagen kunde Backaborna åter skärskåda två av förslagen hur de skall slippa betala trängselskatt i sin stadsdel.

Göteborgs Stad öppnade dörrarna till Selma Center för en liten utställning om förslagen och tog emot besökarnas åsikter.

- Det känns som att välja mellan pest och kolera, säger Christer Jansson, 67, som bor i Svartedalen men ofta har ärenden i Backa.

- Jag vill inte behöva betala varje gång jag åker hit eller härifrån, det blir mycket pengar varje månad. Men om experten håller vad han lovar kanske det blir bättre.

Ett varv till

Experten är Per Bergström Jonsson på trafikkontoret i Göteborg. Han var med om, då på Trafikverket, att utarbeta trängselskattesystemet och har de senaste åren försökt hitta bättre lösningar för de boende i Backa.

ANNONS

- Vi trodde vi hade en bra lösning efter den omfattande dialogen med Backaborna 2013-2014 om 17 olika lösningarna på problemet, säger han. Men regeringen lyssnar på Skatteverket och Transportsstyrelsen som inte tycker att vårt förslag är bra. Därför tar vi frågan ett varv till.

De två förslagen som åter måste manglas i Backa och på trafikkontoret är G och H.

H, som vann Backabornas gillande förra gången, innebär att fordonsägare folkbokförda i Backa, Brunnsbo, Skälltorp och Skogome slipper betala trängselskatt när deras fordon passerar de fem betalstationerna öster och söder om Backa.

- En lösning som är lätt att förklara och begripa, säger Bergström Jonsson.

Men Skatteverket och Transportstyrelsen anser att lösningen strider mot likställighetsprincipen i skattelagarna, ingen skall särbehandlas på grund av bostadsort.

- Ett dumt argument, säger Ina Lindberg, pensionär som bor i Backa. Ingen som bor i de västra stadsdelarna i Göteborg behöver ju betala trängselskatt när de kör ut eller in i sitt bostadsområde.

- Dessutom har regeringen, både föregående och nuvarande, lovat ordna detta snabbt men inget händer. Det är fruktansvärt tröttsamt.

Regeringen vill annorlunda

Regeringen vill att Göteborg åter tittar på alternativ G.

- En lösning som är nästan omöjlig att förklara och väldigt svår att begripa, säger Bergström Jonsson. Men den kommer att fungera utmärkt om den genomförs.

ANNONS

De fem betalstationerna öster och söder om Backa kompletteras med fem kontrollstationer väster om Backa. Den som passerar minst en av de gamla stationerna och en av de nya inom en halvtimma tvingas betala trängselskatt.

- Genomfartsbilisterna får betala, de som enbart kör ut eller in slipper, säger Bergström Jonsson. Det gynnar alla som skall till eller från Backa.

Men med riksdagsbeslut tidigast i höst, upphandling och montering av nya stationer lär det dröja till hösten 2016 innan Backabor och andra slipper betala trängselskatt på hemmaplan.

ANNONS