Terrorskydd: Polisen efterlyser fasta farthinder

Efter terrorattacken i Barcelona ser nu arrangör och polis över skyddet i samband med EM i ridsport i Göteborg nästa vecka. Samtidigt efterlyser polisen en kommunal strategi för att öka skyddet av stadens gator generellt.

ANNONS
|

I Göteborgs kommun installeras än så länge bara fysiska farthinder på tillfällig basis och kopplat till enskilda evenemang, i syfte att motverka terrordåd som det i Barcelona. Under Kulturkalaset har exempelvis Götaplatsen utrustats med tunga lastbilsdäck hoplänkande med kätting.

– Vi har gjort bedömningen att Götaplatsen i alla fall under kalaset är det område där det är störst risk för att attentat med flest folk samlat på samma ställe. I mina ögon är det ändå inte riktigt ett hinder, det är ett försvårande. Att skydda sig helt går inte, då skulle man få stänga in områden med hjälp av containrar, säger Jonas Bergqvist som är insatsledare för Göteborgspolisens arbete under Kulturkalaset.

ANNONS

Inga farthinder på gågatorna

Men på gågatorna i centrala Göteborg finns exempelvis inga farthinder som kan bromsa attacker med fordon en vanlig shoppinglördag.

Vidare sker utplacering av farthinder i samband med evenemang i samråd med trafikkontoret, som också fått i uppdrag att presentera en strategi för att bättre skydda staden generellt med permanenta hinder. Kontakterna med trafikkontoret inför avstängningen av Götaplatsen gick trögt.

– Det var inte helt självklart att få de här hindren på plats på Götaplatsen, säger Jonas Bergqvist.

Förstärks inför EM

Hans kollega Samuel Svedberg är ansvarig för polisinsatsen och säkerheten under EM i ridsport som startar på måndag. Tävlingen äger rum på Ullevi, Heden och i Slottsskogen, där Ullevi är enda området som har ett naturligt skydd. När GP nådde Svedberg på fredag förmiddag hade han precis haft ett möte med arrangören.

– Det som inträffade i Barcelona hände på en vanlig gata, som till exempel Kungsgatan i Göteborg, och där har vi inga skydd alls. Det är väldig viktigt fråga och hittills har det inte kommit några förslag om permanenta lösningar från trafikkontoret. Men nu ser vi över hindren under EM för att verkligen se till att de finns på rätt ställen och för att täppa till eventuella luckor, säger han.

ANNONS

Processen långsam

Cecilia Ljunggren, handläggare på trafikkontoret medger att processen att få tung avstängning på plats i samband med evenemang kan vara långsam.

– Vi har ingen policy för hur tung avstängning ska se ut i samband med evenemang och demonstrationer. Vi arbetar med det men det kan ta lite tid att få fram, säger hon.

Efter terrorattacken i Stockholm fick trafiknämnden i uppdrag att, tillsammans med andra relevanta nämnder, bolag och aktörer, undersöka vilka specifika åtgärder som skulle kunna försvåra eller förhindra terrorattentat i Göteborg.

Ansvarig vid trafikkontoret är Mattias Junemo.

Hur långt har arbetet kommit?

– Vi ska ha ett möte om någon vecka eller så för att fastställa vilka möjliga åtgärder vi har, säger han.

Vad finns det för svårigheter?

– Vi måste ha lösningar som innebär att transporter, som räddningstjänst och ambulans kan ta sig fram, säger han.

Ann-Sofie Hermansson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

– Vi behöver ett bättre skydd mot attacker i vardagen men det är en balansgång mellan öppenhet och tillgänglighet, säger hon.

Jonas Ransgård (M), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande anser att en viktig aspekt för att motverka terrordåd är att uppgifter om vilka personer som är farliga kan delas mellan myndigheter.

ANNONS

– I dag sitter Säpo på information som kommunens grupp för arbetet mot våldsbejakande terrorism borde ha. Men för att det ska kunna ske måste det till en lagändring som jag gärna skulle se, säger han.

Samordning först till hösten

Efter attacken i Stockholm var svenska politikerense om att skyddet av den offentliga miljön skulle skärpas. Men först under hösten kommer Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, få i uppdrag att samordna arbetet.

– Vi har väl börjat tänka på hur vi skulle jobba med det men inte längre än så, säger Svante Werger, informationsdirektör på MSB, till TT.

Enligt Sveriges Åkeriföretag har dock många åkerier skärpt sina säkerhetsrutiner.

– Det kan handla om att nycklarna inte ska sitta kvar i tändningslåset eller att fordonet ska låsas fast motorn är igång, sägerUlric Långberg, branschansvarig på Sveriges Åkeriföretag till TT.

ANNONS