Öppnandet av Götatunnelns norra rör har skjutits upp flera gånger under året. Senast sprack tidsplanen om att öppna den 26 september på grund av att den sista betonggjutningen i taket inte höll måttet. Men nu är i princip all den dåliga betongen bortriven.
– Borrproverna vi har gjort visar att det är god kvalitet på betongen undertill så de största reparationerna som vi befarade kommer inte behöva göras. Nu handlar det om att ytskiktet behöver stärkas upp, säger Markus Rangmar, delprojektsledare för etapp Kvarnberget i arbetet med Västlänken.
LÄS MER:Nya problem i Götatunneln – sista gjutningen duger inte
Den cirka 30 meter långa gjutningen i taket behövs för att klara av tyngden av Västlänken som ska passera ovanpå.
– Vi har några dagar kvar med rivning av den gamla betongen sen ska vi komma överens om hur vi ska fylla på ny betong där det behövs i ytskiktet. Det går att göra genom punktgjutningar eller med sprutbetong.
I en tidigare prognos, när man märkte att gjutningen var fel, uppskattade Trafikverket att rivandet skulle ta cirka tre veckor. Sedan dess har det gått fem veckor.
– Först tog det lite längre tid än väntat att hitta en entreprenör som kunde utföra just det här rivningsarbetet. Men sen tar den här typen av arbete lång tid , säger Markus Rangmar.
Eftersom den sista gjutningen blev fel och delvis behövts rivas och nu repareras så sker det på entreprenörens AGN Hagas taxa.
LÄS MER:Felgjutningen det senaste av många problem för Götatunneln
Det här har påverkat trafiken för Göteborgarna under väldigt lång tid nu och det blir fler och fler förseningar. Hur tänker ni kring det?
– Det är beklagligt så klart. Alla parter vill att det här ska bli klart så snabbt som möjligt. Det har funkat ganska bra med att bara ha trafik i det södra röret men det blir tyvärr köer ofta, säger Markus Rangmar.
I nuläget finns ingen ny prognos för när tunneln kan öppna, men enligt Markus Rangmar jobbar Trafikverket för att få fram en prognos så snart som möjligt.