Nytt projekt binder samman föreningslivet med samåkning

Nu ska det bli lättare att samåka, dessutom utan att behöva oroa sig över vem som sitter på sätet bredvid. Genom att utnyttja en redan tillitsbaserad verksamhet vänder sig nu den ideella föreningen Skjutsgruppen till Sveriges föreningsliv i ett nytt projekt.
– Det kan vara intresseförening eller lilla innebandylaget, det är bara att haka på, säger Mattias Jägerskog, grundare av Skjutsgruppen.

ANNONS

Kanske hör det till vanligheten att du kör omkring med lediga passagerarplatser i bilen, eller att du räds av tanken på att samåka med någon okänd? Det vill Mattias Jägerskog, grundare av den ideella föreningen Skjutsgruppen, ändra på. Med projektet "Vi knyter ihop civilsamhället kring samåkning" ska samåkning bli lika självklart som att ta en fika.

Projektet baseras på målet att få ner utsläppen med 70 procent från 2010 fram till 2030.

– Om vi ska lyckas med att sänka utsläppen är samåkning en bra idé, men för att få till det krävs det tillit till personerna man ska åka med, säger Mattias Jägerskog.

ANNONS

Och tilliten står föreningslivet för – projektet riktar sig nämligen till personer som är aktiva inom en förening, vilket enligt SCB motsvarar cirka 75 procent av alla svenskar över 16 år.

Hittills tre föreningar anslutna

– Alla föreningar kan ansluta, en liten innebandyklubb, ett byalag, eller en intresseförening. Alla som har en förening kan ansluta sig, vare sig det är inom idrott eller en spelklubb, ja allt möjligt, säger Jägerskog.

Först ut att använda plattformen är 300 000 medlemmar från Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Skjutsgruppen.

– Nu händer det, folk är på väg in! Folk är väldigt på, det kan man inte sticka under stolen med, säger Mattias Jägerskog.

Som medlem lägger man upp en kontaktannons på vad man eftersöker – och sedan kan man chatta med andra medlemmar för att bestämma upplägget för resan.

– Fika-liknelsen hänger med även här, vi pratar och bestämmer hur ska vi få till det, säger Jägerskog.

"Det fungerar klockrent"

– Antingen har du ett fordon med lediga platser som du erbjuder, eller så har du inget fordon och så efterfrågar du en plats. Det fungerar klockrent.

Föreningar från hela landet kan ansluta sig till systemet, och resorna kan ha vilken slutdestination som helst.

– Det är alla former av samåkning. Man kanske ska hälsa på mormor, åka till fjällen, man kanske har en föreningsaktivitet, eller så ska man pendla.

ANNONS

Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen och är ett samarbete mellan Skjutsgruppen, Göteborgs stad och Umeå kommun.

"Vi behöver ha mycket mindre bilar"

Kristina Eberth, planeringsledare på förvaltningen för demokrati och medborgarservice på Göteborgs stad, menar att samåkning är ett naturligt inslag i en grönare omställning.

– Det är jätteviktigt, vi behöver ha färre bilar på plats i staden och fler grönytor. Folk behöver åka mer tillsammans om man ska fortsätta åka bil, det är jätteviktigt, säger hon.

Kristina Eberth pekar på att bilen många gånger står helt oanvänd under stora delar av dygnet.

– Så det är en fråga om vi behöver så många bilar eller om vi kan dela på bilarna tillsammans så att de tar en rimlig plats.

– Och då kom Skjutsgruppen på den briljanta idén att varför inte använda det tillitskapital som redan finns och utnyttja det för att få människor att samåka.

Därför kan du vara trygg som samåkare:

• Endast personer som är medlemmar i någon av föreningarna som ingår i projektet kan ansluta sig.

• Inom föreningslivet finns redan ett visst tillitskapital som bygger på en tilltro till organisationen.

• Du väljer själv om du vill samåka med andra inom din förening eller med personer från helt andra föreningar.

Källa: Skjutsgruppen

LÄS MER:De bötfälls oftast för att de använder mobilen i trafiken

LÄS MER:Han vill se ett bilfritt Grönsakstorg: ”Skulle kunna användas bättre”

LÄS MER:Så kan du komma undan de rekordhöga bensinpriserna

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS