I våras besökte statsminister Ulf Kristersson och skolminister Lotta Edholm förskolan Humlan i Botkyrka. Framför bokhyllor med fantasifulla böcker och papperspyssel presenterade de regeringens planer på att utreda obligatorisk språkförskola. Något som funnits i flera år i Danmark.
– Det finns ett brett forskningsstöd för att förskolan är viktig för språkinlärningen, inte minst bland de barn som inte talar så mycket svenska hemma, sade Ulf Kristersson.
En dryg månad senare kom besked från Socialdemokraternas arbetsgrupp som tar fram förslag för partiets framtida politik. Även här fanns obligatorisk förskola med. Men till skillnad från regeringen vill arbetsgruppen som leds av Lawen Redar (S) gå ännu längre och införa förskoleplikt för alla barn från det år de fyller tre. 30 timmar för barn i utsatta områden och 15 för övriga.
– Vi som samhälle har en skyldighet att verka för att alla barn i vårt land ska klara sig bra. Jag måste säkerställa att barnen har ett åldersadekvat språk och att de faktiskt klarar starten av grundskolan utan att halka efter, sade hon till GP i samband med att förslagen blev kända.
S-arbetsgruppens förslag ska diskuteras på partiets kongress 2025 och kan först därefter bli en del av partiets politik, men för Matilda Tobin räcker snacket för att det ska knyta sig i bröstet.
– Jag får ont i magen för barnens skull. Att de ska tvinga dit barnen, säger hon.
Hon sitter vid köksbordet hemma i den nybyggda villan utanför Hyssna i Marks kommun. Medan hon ger Hugo, två år, ostmacka till mellanmål berättar hon att hon jobbat på förskola för några år sedan och att det gjorde henne utbränd.
– Man hinner inte med omsorgen. Vi gjorde verkligen vårt bästa, men barnen är så många.
Hon berättar hur de var tre pedagoger varav en jobbade deltid på 15 småbarn, men att det alltid var någon som var på rast eller möte och så en som bytte blöja och då stod hon där ensam med resten.
– Då tänkte jag att om inte jag trivs i den här miljön varför skulle våra barn göra det?
Ska bli storebror
Efter halva mellanmålet har Hugo krupit upp i mammas knä och sitter nu och klämmer på hennes mage.
– Mamma har en bebis, säger han.
Familjen ska snart utökas med ett syskon till. Men någon förskola för storebror Hugo finns inte med i planen. Istället har familjen valt att dra ner på utgifterna och leva på en lön.
– Skulle han uttrycka att han väldigt gärna vill gå på förskola vid fyra års ålder då kommer vi prata om att det kanske är bra att han träffar några kompisar som han sen ska börja skolan med. Men annars har vi tänkt att ha honom hemma tills skolan börjar.
Matilda har även läst på för att se vad forskningen säger och inte hittat några argument för att lämna sina barn på förskolan.
– Många argumenterar ju för det här med socialt samspel, att det måste barnen lära sig på förskolan. Det sker ju bra med en vuxens vägledning, men jag tror inte barnen på förskolan får tillräckligt stöd i det sociala samspelet för personalen hinner inte.
En annan sak hon reagerade på var att hon träffade vissa barn mer än föräldrarna.
– Det kändes märkligt. Jag vill ju vara med Hugo. Det är roligt att vara hemma med honom och framförallt också att han får trygghet och säkerhet, för det kände jag inte att jag kunde ge alla barn på förskolan.
Att Hugo skulle få för lite stimulans från andra barn ser hon ingen risk med.
– Hugo har ju många runtomkring sig här. Hans kusiner nere på gården. På onsdagar är mormor här. Vi åker till öppna förskolan och bokbussen och i kyrkan får han träffa människor i alla åldrar.
Professorn valde bort förskola
Ole Henrik Hansen, professor i pedagogik med inriktning förskola, vid Jönköping University kan relatera till hennes beslut. Även han och hans fru valde att ha sitt barn hemma under förskoleåren. Fast det var i Danmark.
– Vi försökte med flera förskolor, men vi kunde inte hitta någon som i våra ögon var tillräckligt bra, så min fru tyckte att hon kunde göra det bättre själv. Men hade vi bott i Sverige så hade vi kanske varit mer benägna att ha honom i förskolan för mitt intryck är att förskolan över lag håller högre kvalitet här än i Danmark.
Nu är sonen sju år gammal och Ole Henrik Hansen berättar att han och hans fru är väldigt nöjda med sitt beslut. Men när det kommer till generella slutsatser om vad som är bäst för barnen, förskola eller hemmiljö, så finns det väldigt lite forskning att gå på.
Att göra den typ av kontrollerade experiment som krävs för att dra slutsatser om orsak och verkan är i princip omöjligt i Sverige, eftersom nästan alla svenska barn går i förskola och det därför inte går att få en vettig kontrollgrupp.
– Det finns forskning som säger att förskola är bra och annan forskning som säger att det är mindre bra beroende på kvalitet och på barnets ålder. Det är också olika god kvaliteten på studierna. Så om jag ska sammanfatta så får jag säga att vi inte vet vad forskningen stödjer.
Större förtroende för svenska förskolan
Ole Henrik Hansen har nyligen kommit ut med en bok där han kritiserar den danska förskolan som han menar håller för ojämn kvalitet och startar alldeles för tidigt för många barn. Redan vid tio och ibland till och med sex månaders ålder.
Den svenska förskolan har han större förtroende för, inte minst för att han tycker att förskollärarna får en bättre utbildning här, men han ser med oro på att andelen utbildad personal sjunker på många håll. De politiska förslagen om att göra förskolan obligatorisk tror han inte är rätt väg att gå.
– Jag tycker att det är väldigt problematiskt på flera sätt. Vi vet inte vad en obligatorisk förskola skulle betyda för till exempel barn med särskilda behov, med sociala och språkliga utmaningar. Jag tror inte förskolan är så bra på att lösa djupa strukturella problem i samhället. Förskolan handlar om barnens lek och utveckling. Inte om massiva problem relaterade till integration.
Han berättar också att han intervjuat 600 danska föräldrar om förskolesystemet och deras viktigaste önskemål var att få friheten att välja om barnet ska gå i förskola och i vilken ålder det ska börja.
Att regeringen hoppas att barnen ska lära sig bättre svenska om de går mer på förskolan ser han inte som ett tillräckligt argument för att tvinga dit barnen.
– Så klart finns det en poäng med det. Språket är viktigt, så på så sätt kan förskolan spela en roll, men det räcker inte. Språk är så mycket mer än ord. Sen handlar det om att ha förskolor med hög kvalitet som kan klara det här jobbet. Och jag vet inte om de svenska förskolorna i de här områdena håller hög kvalitet. Vi har provat i Danmark under flera år och vi har fortfarande kvar samma problem.
”Önskar fler vågade prova”
Efter Hugos mellanmål är det vanligtvis dags för vila, men i dag kommer pappa Ludwig hem på lunchrasten och Hugo vill ut och leka.
Tystnad, gröna fält och skogar omger den nybyggda villan. Matilda pekar ut husen runt omkring där kusinerna och mormor och morfar bor.
– Det kanske verkar lite konstigt att vi kan ha ett så stort hus när vi bara har en inkomst, men min man är snickare så vi har byggt det själva, förklarar hon.
Att leva på en lön gör att det inte blir så många resor eller restaurangbesök, men det är det värt.
– Det känns jättebra. Jag tycker det är jättemysigt och roligt att vara med Hugo och jag önskar att fler vågade prova om de har den ekonomiska möjligheten.
LÄS MER:Då är bästa åldern att skola in på förskolan – enligt forskarna
LÄS MER:Föräldrarna som väljer bort förskola för sina barn
LÄS MER:Madeleine Wallin valde bort förskola för sina barn – nu driver hon frågan i FN
LÄS MER:GP bjuder in till debatt på Folkteatern: Hur mår förskolan egentligen?