Göteborgarna bakom Greencarrier

ANNONS
|

För 12 år sedan bestämde sig göteborgarna Stefan Björk och Björn Eklund för att starta eget. I dag är Greencarrier Sveriges största privata transportföretag.

De beskriver sig själva som två vanliga grabbar från Kortedala som fick chansen att bygga upp en verksamhet

– Vi hade inte med oss något hemifrån, säger Stefan Björk.

De bägge kompanjonerna sitter i Greencarriers huvudkontor på en höjd vid Käringberget i västra Göteborg. I fjärran bortom masterna i Långedrags båthamn glittrar havet.

Utan att knipa några rubriker har Greencarrier etablerat sig som Sveriges största transportföretag. Räknat i försäljning och antal anställda är bolaget lika stort som elektronikkoncernen Siba. Företaget hette tidigare Björk Eklund Group men döptes tidigare i år om till Greencarrier, ett namn som bars av ett av dotterbolagen.

ANNONS

De stora konkurrenterna som Schenker och ASG har alla köpts upp och är nu utlandsägda samtidigt som Greeencarrier växt snabbt. Närheten till företagen i Göteborg är en förklaring till framgången, enligt de båda kompanjonerna. Bland kunder finns både medelstora företag och börsnoterade jättar.

– När transportföretagen flyttar ut huvudkontoret tappar de sitt lokala fokus, säger Björn Eklund.

Jämfört med internationella jättar som Maersk är Greencarrier en lilleputt. Men Greencarrier får ändå sin del av kakan.

– De stora kunderna vill inte lägga alla ägg i samma korg.

Det är vd:n Björn Eklund som pratar mest under intervjun. Stefan Björk, som är störste ägare, ger ett lite mer eftertänksamt intryck. De båda kompanjonerna har jobbat ihop sedan början på åttiotalet. Det var då historien om Greencarrier började. Då var de båda nyanställda hos skeppsmäklaren Melship i Göteborg. De byggde upp ett nytt affärsområde kring förmedling av transporter, det som är Greencarriers affärsidé idag.

Tio år senare blev verksamheten ett eget bolag och vid millennieskiftet fick Stefan Björk och Björn Eklund möjlighet att ta över. De satt då i ledningen för bolaget.

Köpet finansierades med banklån och de blev snabbt påminda om riskerna. Kontraktet skrevs den 6 mars år 2000, samma dag som världens börser stod på topp och it-bubblan ännu inte hade smällt.

ANNONS

– Då kunde det bara gå åt ett håll: neråt, säger Stefan Björk.

Tuffast var det under lågkonjunkturen 2002 men de tog sig igenom stormen utan att gå i kvav.

Sedan dess har det gått uppåt och i dag är Stefan Björk och Björn Eklund goda för miljarder. Men båda betonar att de har andra värden än pengar. Filosofin är att låta hälften av vinsterna stanna i företaget för att låta det växa. Resten delas med personalen. De båda aktieägarna får utdelning medan de anställda omfattas av ett vinstdelningssystem.

– Vi har aldrig tagit ut utdelning utan att personalen fått bonus. Däremot har personalen fått bonus några gånger utan att vi tagit ut utdelning, säger Björn Eklund.

Företaget har nu kring 700 anställda, 120 av dem på huvudkontoret i Göteborg. Och de ska bli fler. Ambitionen är att växa med 25 procent de närmaste två åren.

– Vi ser inte människor som kostnader utan som tillgångar, säger Stefan Björk.

Transportbranschen påverkas snabbt av svängningar i konjunkturen. Därför samlar Greencarrier kapital när det går bra.

– Vi måste ha tillräckligt med pengar för att klara en konjunktursvacka, säger Stefan Eklund.

De båda företagarna har också ett socialt engagemang. Pengar satsas i hjälpverksamhet utomlands och här hemma ger bidrar de bland annat till Räddningsmissionens verksamhet.

ANNONS

– Om man har möjlighet ska man bidra med något, säger Stefan Björk, som ansvarar för Greencarriers samhällsnyttiga verksamhet.

Publicerad i GP 7/8 2012.

ANNONS