”Farligt tro på spöken”

ANNONS
|

I en Sifoundersökning i våras uppgav 20 procent av de tillfrågade att de någon gång har känt en förnimmelse av eller haft kontakt med en död person. 21 procent håller med om påståendet att människor kan gå igen.

Samtidigt ökar intresset för spöktro och andra ockulta fenomen i populärkulturen.

Lise-Lotte Risö Bergerlind, psykiatriker vid Regionalt kunskapscentrum för psykisk hälsa i Västra Götaland och ordförande i Svenska psykiatriska föreningen är medveten om utvecklingen. Hon ser nu en fara för att psykisk känsliga människor påverkas negativt av de populära trenderna.

–För friska människor är det ingen risk, de känner distansen, vet var gränserna går. Det kan snarare vara lite kittlande, säger hon och fortsätter:

ANNONS

–Men människor som är psykotiska eller har nära till en psykos, som är mindre jag-starka, kan en övertro på de här företeelserna leda till psykiska bekymmer. Det som är roligt och stimulerande för friska kan ha precis motsatt effekt för mindre psykiskt starka människor som ibland också saknar ett socialt nätverk.

Spökintresset går igen i populärkulturen. I musikvärlden hittar man Amanda Jenssens nya skiva Hymns for the haunted. På bio går vampyrfilmer hem hos tittarna, och tv visar flera program om kontakt med den andra sidan. Medium, Ghost hunters, Det okända och Livet på andra sidan är bara några exempel på tv-program med fokus på andlighet och andliga mysterier.

Det senaste programmet i kategorin är julkalendern, som har kritiserats för sina spöken och andliga lekar. Torbjörn Freij, beteendevetare, är en av kritkerna.

–Det finns fullt med tv-program som rullar på utan några frågetecken. Men här har vi en statlig tv-kanal som kör sånt här till små barn, säger han.

Clara Ytterborn är exekutiv producent för Livet på andra sidan, ett av TV4:s program om andlighet.

–Vi lät Novus göra en undersökning, och de kom fram till att 41 procent av alla kvinnor tror att det går att få kontakt med döda. Tron på detta är hög i Sverige, och folk är mer öppna för sådana här frågor nu, säger hon.

ANNONS

Programmet har 300 000 tittare varje vecka.

–Det finns ett enormt intresse för nyandlighet och det övernaturliga. Titta bara på Twilightfilmerna och allt annat som har med vampyrer att göra, säger Clara Ytterborn.

Men intresset är inte nytt.

–Spöktron spökar som aldrig förr. Den har alltid funnits, men fick riktig fart på 1800-talet. När ingenjörskonsten kom och människan hade svar på allting blev det extra spännande. Vi behöver den spänningen i vår rationella värld, säger Britt-Mari Näsström, professor i religionshistoria vid GU.

Olav Hammer, religionshistoriker verksam vid Syddansk universitet, kallar new age för en ny folktro.

–Om man tittar tillbaks på den gamla folktron med tomtar och troll så ser man att borgarskapet rynkade på näsan, medan vanligt folk ute i stugorna trodde på det. Det är samma sak med new age. Det stöds inte av kyrkan, det är inget man lär sig i skolan, trots att det finns rörelser där folk med samma upplevelser och frågor samlas, säger han.

Han menar samtidigt att det är en naturlig mekanism att tro på andar och övernaturliga fenomen.

–Våra hjärnor är uppbygga för att tro på krafter därute som samspelar med våra liv. Vi vill gärna tolka in att det finns makter som påverkar oss.

ANNONS

Själv är han skeptisk.

–I den här branschen är det svårt att tro på något. När man ser hur olika människor tänker över hela världen är det svårt att tro att någon särskild uppfattning är rätt.

ANNONS