Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Västtrafik gjorde inför 2020 en satsning på utökad biljettkontroll – men satsningen kom av sig på grund av coronapandemin.  Bild: Kent Hallgren
Västtrafik gjorde inför 2020 en satsning på utökad biljettkontroll – men satsningen kom av sig på grund av coronapandemin. Bild: Kent Hallgren

Västtrafiks kontrollantsatsning kom av sig

Västtrafik gjorde inför 2020 en satsning på utökad biljettkontroll – men satsningen kom av sig på grund av coronapandemin.
– Biljettkontrollen jobbade på ett annat sätt, säger Maria Björner Brauer på Västtrafik.

Västtrafik gjorde inför förra året en kraftig utökning av antalet kontrollanter ute på fält, men satsningen kom av sig på grund av pandemin.

I stället för att ägna sig åt biljettkontroller fick kontrollanterna ägna sig åt informera, motverka trängsel och skapa trygghet under större delen av året.

– Skillnaden från tidigare år är att biljettkontrollanterna inte kunnat jobba från april till sista veckan i oktober, säger Maria Björner Brauer på Västtrafik.

LÄS MER: Västtrafiks biljettkontrollanter börjar kolla biljetter ombord igen

Mer pengar än ifjol

Under 2020 har Västtrafiks utgifter för biljettkontrollerna legat på cirka 85 miljoner kronor och de så kallade tilläggsavgifterna, alltså pengarna som kommer in via böter, på cirka 21 miljoner kronor.

Det är å ena sidan mycket mer pengar än 2019, då Västtrafik fick in 15 miljoner, trots att resandet minskat och kontrollerna inte kunnat genomföras.

Å andra sidan la Västtrafik enbart ut 30 miljoner på kontrollerna under 2019.

– Tanken har aldrig varit att tilläggsavgifterna ska finansiera biljettkontrollen. Tilläggsavgifterna är inget självändamål, utan det vi arbetar för är att fler betalar sin biljett från början, säger Maria Björner Brauer.

LÄS MER: Kontrollanterna har skrivit 62 böter – på fyra månader

Förlorar 100 miljoner

Västtrafik bedömer att bolaget förlorar minst 100 miljoner kronor om året på plankare, alltså uteblivna biljettintäkter, men sannolikt är siffran högre.

Utifrån det menar Maria Björner Brauer att utgiften för kontrollanterna är rättfärdigad – eftersom den enligt henne sannolikt innebär att Västtrafik sparar mer pengar än vad bolaget gör av med.

– Hade vi inte haft biljettkontroller alls hade det varit ännu större. Det handlar mer om att förmå så många som möjligt att betala för sina resor. Tilläggsavgiften ska göra det obekvämt att inte göra rätt för sig, men det är inte ett sätt att finansiera biljettkontrollen, säger Maria Björner Brauer.

Är det inte problematiskt att era utgifter för kontrollanterna stiger men inte själva intäkten?

– Nej. Det spelar roll att vi har utökat antalet kontrollanter. Men under större delen av 2020 har vi knappt kontrollerat vid annat än ombordstigning och vid ombordstigning skriver vi inte tilläggsavgifter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.