Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Västtrafiks biljettkontrollanter.
Under pandemin har biljettkontrollanterna inte utfört några kontroller ombord – något som det nu blir ändring på. Bild: Lasse Edwartz

Västtrafiks biljettkontrollanter börjar kolla biljetter ombord igen

I ett halvår har Västtrafiks kontrollanter bara kontrollerat resenärernas biljetter i dörren till bussar och spårvagnar. Nu ska de återgå till sina vanliga arbetsuppgifter och börjar kolla biljetter ombord igen.

Med start nästa vecka börjar biljettkontrollanterna kolla resenärers biljetter på bussar, spårvagnar och tåg igen.

– Vi gör en nystart av biljettkontrollen och kommer göra fler biljettkontroller igen. Det ska vi göra på ett sätt som är säkert och upplevs som säkert, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

I mars valde Västtrafik att skrota så kallade stickprovskontroller, biljettkontrollerna ombord, på grund av den pågående pandemin. Istället har kontrollanterna endast genomfört påstigningskontroller, där de kollar resenärers biljetter vid dörren när de stiger på.

– Det var för att det var trängsel och vi bedömde att det inte gick att hålla avstånd. Vi hade också en situation med en befarat hög smittspridning i samhället under våren och vi bedömde att vi behövde ha kontrollanterna till att göra andra saker, att vara informatörer, värdar och påminna kunder om att hålla avstånd och undvika trängsel, säger Maria Björner Brauer.

LÄS MER: Kontrollanterna: Göteborgs mest fruktade yrkesgrupp?

Smittspridning i samhället, undvika trängsel och hålla avstånd. Gäller inte det fortfarande?

– Jo, det gäller fortfarande och vi ska fortsatt hålla avstånd och inte bidra till trängsel utan kontrollera på ett sätt som känns säkert och tryggt. Det är vår övertygelse att det går att kombinera.

Maria Björner Brauer säger att man kommer prova sig fram tillsammans med resenärerna.

– Vi kommer att göra det här stegvis där vi anpassar och justerar vårt arbetssätt.

Att biljettkontrollanterna inte har kontrollerat biljetter ombord på bussar och spårvagnar märktes tydligt i hur många ”böter”, eller tilläggsavgifter, som skrevs ut. Under de första månaderna 2020 skrev biljettkontrollanterna i snitt 93 böter om dagen. När man slutade kontrollera ombord sjönk den siffran till knappt en varannan dag.

LÄS MER: Kontrollanterna har skrivit 62 böter – på fyra månader

Så många böter har Västtrafiks kontrollanter delat ut:

2019: 13 501 (knappt 37 per dag)

1 januari – 23 mars 2020: 7 772 (drygt 93 per dag)

24 mars – 4 augusti 2020: 62 (drygt 0,4 per dag)

Har det varit lätt att åka utan biljett under våren och sommaren?

– Det vill jag inte spekulera i. Vi har haft en speciell situation i kollektivtrafiken, sedan ser vi att de allra flesta betalar, säger Maria Björner Brauer.

Hon berättar att man ökar biljettkontrollen stegvis, men att ambitionen är att alla kontrollanter ska återgå till att kontrollera biljetter och göra betydligt fler kontroller än senaste tiden.

– Vi vet att biljettkontrollanter har en positiv effekt för att få fler att betala. Vi ser att resandet ökar och biljettförsäljningen hänger inte riktigt med, men de allra flesta gör rätt för sig.

LÄS MER: Västtrafiks miljonavtal för kontrollanterna stoppas

Västtrafiks biljettkontrollanter
Biljettkontrollanterna är anställda av Securitas. Bild: Jeanette Larsson

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.