Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Daniel Stenbäck vd på Hotell Gothia.

Uppåt för hotellen - fler kan behövas

Turismen växer med kraft i Göteborg och antalet besökare och gästnätter fortsätter att öka. Så pass mycket att det snart kan bli aktuellt med ännu fler hotell i Göteborg.

Runt det roterande tidningsstället utanför ingången till Gothia Towers samlas män och kvinnor med portföljer och midjeväskor. Bland mängden av tidningar syns endast en handfull svenska titlar. Göteborg har blivit ett allt mer attraktivt turistmål.

Det går bra för besöksnäringen just nu, både nationellt men kanske speciellt i Göteborg. Antalet rum i Göteborgsregionen växte med 6,2 procent förra året. En stor del av den ökningen kommer från Gothia Towers tredje torn, som tillförde 450 nya rum, men även på annat håll har kapaciteten att ta emot gäster ökat.

– Många var rädda innan vi öppnade, men det nya tornet svalde marknaden helt och hållet, säger Daniel Stenbäck, vd för Gothia Towers.

Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co, följer utvecklingen på nära håll och bekräftar att ökningen av antal rum inte har lett till att Göteborgs- hotellen har fått svårare att fylla sina rum, snarare tvärtom.

– Göteborg klarar av att leverera på den här ökningen. Fortsätter vi så här så måste vi ha fler hotell, fort, för att kunna växa. Det har aldrig gått så här bra tidigare, säger Ossian Stiernstrand.

Anledningarna till framgången för besökningsnäringen är många. Bland annat gör det låga ränteläget och den förhållandevis svaga kronan att det är gynnsamt för utländska turister att besöka Sverige.

– På toppen av det är det ett väldigt bra år för möten och evenemang. Vi skördar alla frukterna samtidigt nu, säger Ossian Stiernstrand.

Men för att kunna växa ytterligare menar han alltså att Göteborg behöver fler hotell än vad som finns i dagsläget.

Daniel Stenbäck, vd för Gothia Towers, ställer sig positiv till fler hotell i staden.

– När det blir konkurrens är det bra för konsumenterna, för då tvingas vi tänka nytt, säger han.

Men att expandera stort och snabbt är inte rätt melodi, menar han. I stället ser han att antalet rum bör växa successivt och stabilt, men framför allt att det finns en tanke bakom nya hotell.

– Om det är vi eller någon annan är ointressant, det vikigaste är vad som kommer. Ett nytt hotell måste tillföra någonting. Det handlar om att göra Göteborg attraktivt. Vi är inte heller bättre än vad staden är. Vi är extremt beroende av att Göteborg tillsammans är bra, säger han.

I en 1800-talsbyggnad på Stor-gatan i centrala Göteborg ligger privatägda Hotel Poseidon, ett hotell av helt annan typ än betydligt större Gothia Towers. Hannes Fridlund tog över som chef för tio år sedan och berättar att 2015 sticker ut.

– Det bokas mer, det är högtryck. Speciellt vissa datum är det extremt, säger han.

Samtidigt påpekar han att den ökade turismen följer en större trend.

– Egentligen har vi sett redan från 2008 att det är en ökning i beläggningen.

En eventuell ökning av antalet rum i staden ställer han sig, likt Daniel Stenbäck på Gothia Towers, positiv till.

– Vi ser jättegärna att det kommer fler hotell till Göteborg. Men då ska det gärna vara fler privata aktörer och inte ett stort hotell, säger Hannes Fridlund.

Han menar att framför allt de mindre hotellen är beroende av att det fortsätter att hända saker i Göteborg för att fler hotell inte ska innebära problem på marknaden.

– Det krävs att de här stora eventen fortsätter att komma till staden. Frågan är ju hur det hade låtit utan dessa. Hade vi stått här och sagt då att ”nej, bygg inga fler hotell nu”?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.