Svaren på frågorna om trängselskatt

ANNONS
|

Minskar verkligen trängseln med trängselskatt?

Transportstyrelsen räknar med att trafiken förbi betalstationerna ska minska ungefär lika mycket i Göteborg som den gjorde i Stockholm, alltså att vart femte fordon försvinner. Göteborgs köproblem finns i huvudsak vid Tingstadstunnelns av- och påfarter och där kommer man sannolikt att se en markant minskning av köerna.

I centrala Göteborg är bilarna färre än någon gång sedan 1970, men det senaste årets stora ombyggnader för busstrafiken har skapat bilköer. När det arbetet är klart och trängselskatten införd kan man anta att restiderna blir kortare, delvis genom att resandet sprids ut till tider med lägre skatt.

ANNONS

Hur har det gått i Stockholm?

Sedan 2005, året innan trängselskatten infördes, har antalet fordon som passerar betalstationerna minskat med närmare 20 procent. Minskningen har varit i stort sett oförändrad sedan skatten permanentades 2007 trots att Storstockholms befolkning växer snabbt. Det tyder på att skatten inverkan faktiskt ökar över tid. Stockholmarna gör i dag mera genomtänkta bilresor, åtminstone över trängselskattegränsen.

Opinionen har svängt och en klar majoritet av invånarna i Storstockholm uppger nu att de är positiva till trängselskatten.

När togs beslutet om att införa trängselskatt i Göteborg?

I riksdagen den 26 maj 2010. Dessförinnan hade Göteborgs kommunfullmäktige i januari och mars samma år begärt att regeringen skulle ta fram ett förslag till trängselskatt i staden.

Varför heter det skatt och inte vägavgift?

Enligt svensk lag får avgifter bara tas ut på nybyggda vägar, broar och tunnlar, inte på en befintlig väg som byggts med skattepengar. Därför beteckningen trängselskatt.

Trängselskatten ska stå för 14 miljarder av kostnaderna för Västsvenska paketet. Men skatten ska dra in drygt en miljard årligen i 25 år, sammanlagt cirka 26 miljarder. Vart går resten av pengarna?

Cirka sex miljarder går till att betala räntorna på de lån som tas upp för att genomföra Västsvenska paketet. Driftkostnaden över 25 år blir cirka fyra miljarder. Eftersom trängselskatten är avdragsgill för företag kan man räkna med att ett par miljarder av intäkterna försvinner genom sådana avdrag.

ANNONS

Hur många betalstationer blir det?

36 stycken. På några ställen krävs dubbla portaler så sammanlagt sätts det upp 42 portaler.

Varför hamnar betalstationerna just där de hamnar?

I första hand därför att man måste få in en miljard kronor årligen från bilisterna. Sedan har man naturligtvis försökt placera dem så att de kan minska trängseln och i någon mån också förbättra miljön. En annan avsikt har varit att förhindra att trafiken söker sig in på mindre gator, smitvägar, för att undvika skatten.

Vad kostar det att dra igång trängselskatten i Göteborg?

920 miljoner är det sagt.

Hur mycket ska skatten dra in?

925 miljoner under 2013. Från 2015 höjs skatten och intäkten beräknas då bli 1117 miljoner. Därefter ska skatten höjas i takt med inflationen.

Hur mycket kostar det att administrera skatten och underhålla betalstationerna?

Till att börja med cirka 200 miljoner kronor per år. Förhoppningen är att kostnaden i framtiden ska minska till 120 miljoner årligen.

Hur mycket kommer det att kosta att passera en betalstation?

06:00-06:29 8 kronor

06.30-06:59 13 kronor

07:00-07:59 18 kronor

08:00-08:29 13 kronor

08:30-14:59 8 kronor

15:00-15:29 13 kronor

15:30-16:59 18 kronor

17:00-17:59 13 kronor

18:00-18:29 8 kronor

Trängselskatten ska höjas 2015. Hur mycket kommer det att kosta därefter?

ANNONS

Då höjs priset från 8 till 9 kronor, från 13 till 16 kronor och från 18 till 22 kronor per passage. Samma tider gäller som tidigare.

Vad kommer trängselskatten att kosta en normalbilist?

En heltidsarbetande bilist som passerar en betalstation på morgonen (klockan 06.30 till 08.30) och en på eftermiddagen (klockan 15 till 18), får betala mellan 5850 och 8100 kronor per år.

Samma kostnad blir det för den som kör rakt igenom betalzonen morgon och eftermiddag, eftersom flerpassageregeln innebär att den som passerar två betalstationer inom 60 minuter bara betalar en avgift.

Efter skattehöjningen 2015 blir motsvarande kostnader 7200 till 9900 kronor per år.

Är det någonsin gratis?

Mellan klockan 18.30 på kvällen och 06 på morgonen är det fritt fram liksom lördag, söndag och dag före helgdag samt hela juli månad.

Finns det någon maxavgift?

60 kronor per dag är max, det vill säga 13500 kronor per år.

Är det några som alltid kör gratis?

Utryckningsfordon, större bussar, diplomatfordon, motorcyklar och militära fordon slipper betala skatten. Den som har p-tillstånd för rörelsehindrade kan ansöka om befrielse. Fordon registrerade i utlandet slipper tills vidare betala skatten. Hur det ska kunna beskattas utreds nu.

Den som kör förmånsbil behöver väl inte heller betala?

ANNONS

Det är sant. Trängselskatten ingår i bilförmånsvärdet. Arbetsgivaren kan sedan göra avdrag för trängselskatten.

Hur vet de att det är just min bil som passerar betalstationen?

Vid betalstationen fotograferas fordonets registreringsskyltar både framifrån och bakifrån. Numret jämförs sedan med vägtrafikregistret och räkningen går så småningom till bilens registrerade ägare.

Hur betalar man?

Passerar du en betalstation i januari får du en räkning i slutet av februari som måste vara betald sista mars. Missar du betalningen, om den så bara är på åtta kronor, så kostar det 500 kronor i tilläggsavgift. Säkrast är därför att betala via autogiro. Blankett kan beställas på Transportstyrelsens webbplats.

Kommer trängselskatten av tas bort om det Västsvenska paketet är betalt efter 25 år?

Sannolikt inte. Riksdagen införde skatten, men sa inget om att den skulle tas bort. De flesta partierna tycks nu inställda på att trängselskatt ska bidra till finansiering av viktiga infrastrukturprojekt, åtminstone i större städer.

ANNONS