Göteborgs-Postens stora ökning presenteras i den senaste rapporten från Orvesto Konsument. Tre gånger om året mäts svenska tidningarnas läsargenomslag digitalt och i papper och i undersökningen framgår att Göteborgs-Posten ökar sin räckvidd med nära 23 procent, jämfört med samma period i fjol.
– Det är såklart väldigt glädjande. Vi, liksom många andra tidningar, har sett ett kraftigt ökat intresse för nyheter under coronapandemin. Att vi är den tidning som ser den största ökningen tror jag beror på att vi har lyckats fylla våra läsares behov bäst, säger Christofer Ahlqvist, GP:s chefredaktör.
Men framgångarna tror Christofer Ahlqvist inte bara kan förklaras av den så kallade ”coronaeffekten”.
– Det handlar om ett långsiktigt arbete där vi satsar på kvalitetsjournalistik, med fokus på det lokala. För ett år sedan inledde vi ett arbete med en redaktionell strategi som i stort går ut på att vi ska göra mer fördjupande och granskande journalistik ihop med snabba nyheter. Vi anpassade vår redaktion efter den strategin och det gjorde att vi stod redo när coronapandemin slog till.
LÄS MER:Två GP-granskningar nominerade till Guldspaden
LÄS MER:Chefredaktör Ahlqvist fyller jämnt och trappar upp
Göteborgs-Postens prenumeranter har också ökat kraftigt det senaste halvåret, i synnerhet de digitala prenumeranterna som ökat med runt 30 procent. Med digital trafik inräknad når tidningen omkring 464 000 läsare varje dag. Det är framgångar som i sin tur återspeglas i de satsningar som mediehuset gör, enligt Christofer Ahlqvist. Under de senaste tre åren har bland annat ett 30-tal nya journalister anställts.
– Vårt mål är att fortsätta investera i nya satsningar. Nu under coronakrisen har annonsförsäljning varit mycket utmanade men många andra siffror ser bättre ut nu än vad de har gjort på väldigt, väldigt lång tid. Sett till unika besökare hade vi vår bästa trafikdag någonsin i förra veckan.
Kammade hem ”tidningarnas Oscar”
Satsningarna på kvalitetsjournalistik syns även på de priser och nomineringar som tidningen på senare tid kammat hem.
I fjol vann GP:s reporter Michael Verdicchio det tunga journalistpriset Guldspaden, för sina granskningar Guds utvalda skola och I religionens namn. I år har två av tidningens granskningar blivit nominerade till samma pris. Därutöver vann två av GP:s fotografer, Robin Aron och Meli Petersson Ellafi, i våras flera utmärkelser i den prestigefulla tävlingen Årets Bild och så sent som i början av juni tilldelades tidningen ett av mediebranschens tyngsta priser av International News Media Association (INMA).
– INMA har kallats för tidningarnas Oscar och för satsningen ”GP hjärta GBG” vann vi deras pris för bästa satsning under coronakrisen. Det är glädjande att se att vi i takt med att vår journalistik blir bättre inte bara får bättre siffror – utan också uppmärksammas av branschen.
Vad är målsättningen?
– Målsättningen är att vara den enda nyhetskanal som göteborgare och västkustbor behöver. Det ska räcka med GP för att känna sig uppdaterad.
LÄS MER:GP får tungt internationellt pris för coronainitiativ
LÄS MER:GP-fotograferna Robin Aron och Meli Petersson Ellafi prisas på Årets Bild
Räckviddsökning enligt Orvesto Konsument 2020:1 jämfört med ett år sedan (1 januari-30 april)
Göteborgs-Posten: +22,75 procent
Dagens Nyheter: +22,68 procent
Svenska Dagbladet: +21,44 procent
Sydsvenskan: +18,38 procent
Dagens Industri: +7,65 procent
Expressen: +2,37 procent
Aftonbladet: -2,13 procent
Fotnot: I undersökningen presenteras också siffror för hur tidningarnas räckvidd utvecklats i år jämfört med 2019 års fyra sista månader. Göteborgs-Posten är också i den jämförelsen den tidning som ökat mest.
Det här är Orvesto Konsument
Orvesto Konsument är en medie- och målgruppsundersökning utförd av Kantar Sifo.
Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 30 april.
Totalt deltog 13 665 personer i mätningen.