Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kontorshuset Aurora, där Geely-ägda CEVT har verksamhet på Lindholmen. Bild: Anders Ylander

Stor omorganisation på CEVT – hundratals jobb uppges vara i fara

Det pågår just nu en stor omorganisation på Geelys svenska dotterbolag CEVT, med omkring 2000 medarbetare i Göteborg. Flera chefer har redan slutat och enligt uppgifter till GP planeras nedskärningar med flera hundra medarbetare – något som väcker ytterligare frågetecken om kommunens tidigare löften om nya jobb i samband med Geelys etablering.

China Euro Vehicle Technology AB, CEVT, är helägt av Zhejiang Geely Automobile Co, Ltd och ett gemensamt utvecklingsbolag för bland annat Geelys bilar och Volvo Cars. Bolaget har omkring 2000 medarbetare i Göteborg, varav ungefär hälften konsulter. Verksamheten bedrivs huvudsakligen på Lindholmen och finansieras från Kina.

”Som ett helägt utvecklingscenter är företagets risk begränsad även om det kortsiktigt är beroende av regelbundna kontrakt med och utbetalningar från bolag inom Geely-koncernen”, står det i företagets senaste årsredovisning.

Men Geelys kinesiska verksamhet har drabbats av handelskrig och den allmänna inbromsningen i den kinesiska ekonomin. Hongkong-noterade Geely Automobile Holdings omsättning minskade exempelvis med drygt 11 procent för det första halvåret i år och vinsten minskade med 40 procent, enligt dokument som skickats in till Hongkong-börsen med bolagets oreviderade siffror. De svårare tiderna slår nu mot verksamheten i Göteborg, enligt en källa med insyn i bolaget.

– Man stryper kapitalflödet till CEVT. Då finns det till slut inte pengar att betala löner för dem om man kör vidare på samma nivå som man har gjort tidigare, säger personen till GP.

Skär ner på konsulter

Omorganisationsprojektet kallas Aurora och drabbar flera hundra personer, enligt av varandra oberoende uppgiftslämnare till GP. Aurora är även namnet på ett av kontorshusen på Lindholmen som CEVT har sin verksamhet i fram tills det att Geelys nya innovationscenter står färdigt.

I omorganisationen ingår att ställa om från att fokusera på hårdvara till mjukvara, i form av bland annat uppkopplade och självkörande fordon. Det handlar också om besparingsåtgärder inom hela organisationen och att bolaget skär ned på antalet konsulter. Men även anställda berörs, enligt uppgifterna.

– De har bland annat en lista med anställda som de diskuterar, en övertalighetslista som bygger på folk som inte har roller eller positioner framåt som de anser sig behöva sig av helt enkelt, enligt en av GP:s källor, som vill vara anonym för att inte riskera repressalier.

Projektet pågår enligt uppgifterna just nu och väntas vara färdigt inom kort. När GP når CEVT:s vd Mats Fägerhag har han inte tid att medverka i en intervju då en delegation från Kina är på plats i Göteborg.

– Det är inget dramatiskt det vi gör, säger han.

Mats Fägerhag, vd för CEVT, utanför kontoret på Lindholmen. Bild: Photographer:Oskar Sundfelt

Han säger då att han är tillgänglig för en intervju senare, men dagen därpå får GP besked att han inte längre kan prata.

”Vi kommenterar inte personalrelaterade frågor i media”, skriver företagets PR- och kommunikationschef Gunilla Gustavs.

Sveriges ingenjörers förtroendevalda vill inte prata med GP om hur förändringarna påverkar de anställda, utan hänvisar till CEVT:s presskontakt. Inte heller Unionens förtroendevalda vill kommentera frågan närmare för GP.

– De vet att en omorganisation är på gång men de vill inte kommentera det ytterligare i dag för att de vet inte så mycket mer, säger Johanna Gréen, pressekreterare på Unionen.

– Man förstår ju att medlemmarna visar oro och då finns ju klubben där till hands för medlemmarna. Det tror jag att de är tydliga med på arbetsplatsen.

Flera chefer har slutat – och Volvo-vd:n har lämnat styrelsen

GP kan även berätta att flera chefer på bolaget har slutat det senaste året. Tre av de nio chefer som presenterades på CEVT:s hemsida förra året har nu försvunnit från hemsidan. GP har kunnat bekräfta att två av dem och ytterligare två chefer har lämnat bolaget. En femtes ansvarsområde har tagits över och enligt en källa med insyn ska en sjätte chef lämna vid årsskiftet. Chefernas avgång uppges bland annat hänga ihop med den kinesiska företagskulturen, nedskärningarna och problemen som dessa leder till när det gäller att klara av målen.

– Det är ingen som säger nej uppåt om du får en omöjlig uppgift utan du nickar och säger ja till din chef, och så går du vidare och funderar på hur i hela världen du ska leverera det här. I värsta fall får du lämna bolaget till slut, när du inser att det här går ju inte, säger en källa till GP.

I dokument från Bolagsverket framgår det även att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson lämnade styrelsen för CEVT i mars i år.

"Anledningen till att Håkan Samuelsson lämnade CEVT:s styrelse är att samarbetet mellan Volvo Cars och Geely, inklusive samarbetet med CEVT, hanteras i andra forum än i CEVT:s styrelse. Därför gjordes bedömningen att det inte finns någon anledning för Volvo Cars att ha en representant i CEVT:s styrelse", skriver Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars till GP.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson lämnade styrelsen för CEVT i mars i år, enligt dokument från Bolagsverket. Bild: NILS PETTER NILSSON

Kommunala jobblöftet hotat

GP har tidigare granskat Geelys etablering i Göteborg. Bland annat berättade vi att det kommunala bolaget Business Region Göteborg gick ut med att Geelys etablering med ett nytt innovationscenter i Göteborg, där bland annat CEVT ska inhysas, skulle innebära ”uppskattningsvis minst 1500 nya jobb”.

LÄS MER: Geely-affären i korthet

Geely-bygget på Lindholmen. Bild: Robin Aron

Men nedskärningarna som nu diskuteras väcker frågetecken om huruvida antalet medarbetare blir fler än vad som fanns på plats redan när avsiktsförklaringen mellan kommunen och Geely signerades. GP har tidigare också berättat att företaget United Spaces kommer att hyra yta för 500-600 kontorsplatser, i byggnaderna som ska ha plats för totalt 3500 arbetsplatser. Även det innebär att det inte finns plats för de utlovade nya arbetstillfällena inom Geely-koncernen.

LÄS MER: Geely och fastighetsaktör i stor kontorssatsning på Lindholmen

Det verkar ju som att det inte är tal om 1500 nya jobb från Geelys håll i nuläget i alla fall?

– Nej, jag kommer inte kommentera frågor som rör CEVT. Jag kan säga så här att vi kommer fylla hela huset, de här 3500 arbetsplatserna, alldeles oaktat exakt vem det är som sitter på platserna, säger Stefan Lundin, pressansvarig för Geely Innovation Centre och Geely Sweden Holdings AB.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.