Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Staden kräver 76 miljoner för försenad Vasabro

Notan för Vasabron ligger på bordet: 150 miljoner istället för de förväntade 60. Nu kräver kommunen att den förra entreprenören betalar 76 miljoner, annars kan rättsliga åtgärder vänta.
– Nu väntar vi på svar, säger Jan Rinman, t.f. trafikdirektör.

Renoveringen och förstärkningen av Vasabron försenades i flera omgångar. Till slut kunde bron öppna med pompa och ståt i somras, mer än ett år försenad.

Företaget Implenia vann upphandlingen om att få utföra arbetet efter att ha lagt ett bud på 42 miljoner för att renovera bron. Men efter några inledande förseningar blev Göteborgs stad och entreprenören oense. Det slutade med att kommunen till slut hävde avtalet med Implenia.

LÄS MER: Broarna stängda samtidigt – i fyra månader

Med alla förseningar så uppgår kostnaden för Vasabron, när nu arbetet är färdigställt, till sammanlagt 150 miljoner kronor. Det är 150 procent mer än de 60 miljoner som inledningsvis avsattes. Men 150 miljoner ska inte ses som slutkostnaden för Vasabron, menar Jan Rinman, tillförordnad trafikdirektör.

– Det är inte bara den rena investeringskostnaden utan med alla kostnader som är förknippade med den här hanteringen. Det är en siffra som vi normalt sett inte skulle ha haft om projektet flutit på. Att se det som slutpriset är inte riktigt en korrekt slutsats.

I somras återinvigdes Vasabron med pompa och ståt. Bild: PER WAHLBERG
I somras återinvigdes Vasabron med pompa och ståt. Bild: PER WAHLBERG

Två vägar framåt

Det som Jan Rinman syftar på och som kan förbättra kalkylen för bron är om Göteborgs kommun lyckas kräva den tidigare entreprenören Implenia på ersättning. Kravet är på 76 miljoner, alltså 34 miljoner mer än vad upphandlingen var värd. Nu väntar trafikkontoret på svar från Implenia om hur de ställer sig till kommunens anspråk. Sedan finns det två möjliga vägar framåt: förlikning eller domstol.

– Beroende på vad de svarar så får vi agera efter det, säger Jan Rinman.

LÄS MER: Krogar kring Vasabron hotas av konkurs

Men oavsett hur det går lär inte kommunen kunna få så mycket ersättning att det fullt ut täcker de fördyringar som projektet inneburit.

– En förlikning innebär aldrig att man får fullt betalt för kostnaderna. Och det blir antingen en uppgörelse eller en dom i domstol. Oftast får man inte 100 procent rätt.

LÄS MER: Nytt besked: Vasabron försenas ytterligare

Finns det något du tycker trafikkontoret borde ha gjort annorlunda?

– Vi har skött och gjort en upphandling enligt de specifikationer som finns i branschen. Men det är komplicerat och svårt att förutse. Jag tycker nog att vi har gjort det bästa vi har kunnat. Men sedan får vi se när domen kommer eller när vi når en uppgörelse, om det då finns några andra slutsatser att dra.

LÄS MER: Trafikläget oroar handlare – trots nyöppningen av Vasabron

Implenia har ännu inte återkommit till trafikkontoret i frågan hur de ställer sig till kraven, enligt trafikkontorets diarium. GP har också, utan framgång, sökt Implenias vd Fredrik Björckebaum under fredagen. Han har inte återkommit.

Men i en tidigare intervju med GP från förra hösten menade Fredrik Björckebaum att Implenia inte har gjort något fel. Kritiken från kommunen, bland annat om en felaktig spontkonstruktion, höll han då inte med om.

– Jag håller naturligtvis inte med. Egentligen har jag bara en kommentar och det är att vi har dimensionerat spontkonstruktionen enligt trafikkontorets anvisningar i kontraktet.

Trafikkontoret menade att de ville ha tre sektioner i konstruktionen och att ni istället valde att ha två.

— Det får stå för dem. Jag vill inte ha mer argumentation i media. Men jag tycker det är tråkigt att den här situationen har uppstått.

Efter att avtalet hävdes med Implenia stod arbetet med Vasabron stilla under lång tid. Sedan tog Veidekke över och kunde, efter att ha rivit delar av Implenias konstruktion, göra klart bron.

Fakta: Vasabron

• Vasabron började byggas 1906 och är Sveriges bäst bevarade bro i jugendstil.

• Den nya bron ska se ut som den gamla men ska vara dryga metern bredare och klara tyngre transporter.

• Den ursprungliga bron började rivas i juni 2017.

• Under hösten 2017 stod det klart att bygget inte kommer att bli klart i tid.

• I början av 2018 hävdes avtalet med Implenia.

• I maj 2018 presenterades Veidekke som ny entreprenör.

• I juli, drygt två år efter att bron stängdes, kunde den nya, renoverade bron invigas.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.