Många har fått huka sig på Paddanfärden under Osthyveln. Men snart behövs det inte längre.
Många har fått huka sig på Paddanfärden under Osthyveln. Men snart behövs det inte längre.

Sluthukat under Osthyveln

ANNONS
|

Otaliga göteborgare och turister har genom åren duckat under Osthyveln vid högvatten för att inte slå skallen i bron. En klassiker.

Nu bygger Skanska om och renoverar stora delar av Stenpiren, där också Stora Bommens bro ingår, som ska ersättas med en ny bro.

Gotenius varv och mekaniska verkstad har fått uppdraget att hålla i brobygget.

- Vi arbetar med mycket gammalt material, och man ville ha någon med den erfarenheten när man river den här bron. Och vi ansvarar för att riva vissa bitar, och vissa delar ska sparas och sättas tillbaka på den nya bron, säger Peter Wallberg, på Gotenius.

ANNONS

- Den nya bron blir en halv meter högre än den gamla, så nu kommer alla Paddanresenärer att kunna sträcka på sig.

Den nya bron kommer att byggas med limträbalkar på samma sätt som man bygger idrottshallar.

De gamla metalldelar som kommer att sparas från den gamla bron och sättas tillbaka på den nya är fronterna som vetter ut mot Göta älv och in mot kanalen.

- Bron ska bara klar i juni, och det kommer bara att bli lättare trafik på den, säger Peter Wallberg.

Stora Bommens bro byggdes 1861, ett gammalt namn för den var Yttre svängbron. Då var den en järnvägsbro för Södra hamnbanan. Bron är väldigt låg och har via Paddans rundtursbåtar fått smeknamnet Osthyveln.

ANNONS