Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nu avbryts det sista arbetet med linbanan, trots näringslivets vädjan. Bild: Göteborgs Stad
Nu avbryts det sista arbetet med linbanan, trots näringslivets vädjan. Bild: Göteborgs Stad

Sista spiken i kistan för linbanan

Försenad, för dyr, för omständlig, omtvistad, omarbetad, avbruten och sedan återuppstånden efter att en grupp ur näringslivet ville ta sig an projektet.
Men på tisdagen avbröt byggnadsnämnden alla planer för linbanan. Nu går projektet i graven en gång för alla.

Linbanan över Göta älv, ursprungligen tänkt att kröna stadens 400-årsfirande år 2021, blev 1,1 miljard för dyr och såg dessutom ut att försenas i flera år. Därför avbröts projektet i november förra året av trafiknämnden. Samma beslut fattades då även av Västtrafik.

Däremot har inte arbetet med att ta fram detaljplanerna för linbanan, stolparna och stationshusen avbrutits förrän nu. Även om arbetet formellt har varit i gång har projektet legat vilande hos stadsbyggnadskontoret.

MP och V blev nedröstade

Men på torsdagen fattade byggnadsnämndens politiker beslutet att linbaneprojektet nu definitivt är avslutat. Hampus Magnusson (M), är ordförande i byggnadsnämnden.

– Vi har två fullmäktigebeslut, ett i Västra Götalandsregionen och ett i kommunfullmäktige, stadens högsta beslutande organ där vi redan har beslutat att lägga ner linbanan. Det står klart och tydligt.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville bordlägga ärendet men fick se sig nedröstade av de andra partierna.

– Vi försökte bordlägga med tanke på att kommunstyrelsen tar beslut imorgon om man ska utreda initiativet. Vi tyckte det hade varit på sin plats att invänta det men det tyckte inte Alliansen, D och S, säger Johan Zandin (V).

Näringslivet ville finansiera

Men Hampus Magnusson menar att det inte hade varit någon idé att vänta ytterligare. Den här frågan har redan dragit ut tillräckligt på tiden, menar han.

– Vi har redan gett det här flera chanser och det har inte kommit något trovärdigt förslag. Risken är hela tiden att det här faller tillbaka på skattebetalarna, säger han.

Hampus Magnusson (M), ordförande i byggnadsnämnden. Bild: Thomas Johansson
Hampus Magnusson (M), ordförande i byggnadsnämnden. Bild: Thomas Johansson

Martin Wannholt (D) sågar de privata intressenternas förslag fullständigt:

– Ett hemligt konsortium, med en hemlig konsult, med hemlig finansiering och med påtryckningar från Trouvé och Vänstern, är svårt att ta seriöst, säger han och fortsätter:

– De ville ha en direktmarkanvisning och lägga över intäktsrisken på skattebetalarna. De hade inte heller läst utredningarna som redan gjorts, de hittade på effekter av Linbanan utan faktaunderlag. Säkert välmenat men helt oseriöst.

Bakgrunden är den inledningsvis hemliga grupp ur näringslivet som ville ta över linbaneprojektet. Deras förslag gick under namnet Linbanan 2.023 och tanken var, något förenklat, att linbanan skulle ha finansierats av pengar från näringslivet. Driften skulle då ha skötts privat i mellan 20 och 30 års tid och projektet återbetalas genom biljettintäkter. Sedan skulle linbanan ha övergått i stadens ägo.

LÄS MER: De är initiativtagarna som vill återuppliva linbanan

Tre av initiativtagarna bakom förslaget är affärsmannen Michael Olsson, arkitekten Magnus Månsson och advokaten Malcolm Wiberg, tidigare vd för en advokatbyrå i Stockholm. Gruppen fick inledningsvis politikernas intresse och lyckades se till att stadens politiker avbröt avbrytandet.

Josefson (M) ställde sig inte bakom

Respiten innebar att konsortiet fick möjlighet att presentera sin idé för kommunstyrelsen den 2 december. Men kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) ställde sig inte bakom idén.

– Min bedömning är att det blir svårt att gå vidare med det här, sa han då.

LÄS MER: Josefson (M) ratar näringslivets linbaneförslag

Samtidigt har näringslivsgruppen fortsatt att lobba och försöka påverka beslutet från byggnadsnämnden. I ett mejl till staden, daterat 12 december, vädjar Michael Olsson om att staden, genom byggnadsnämnden, inte avbryter projektet.

LÄS MER: Hemliga aktörer vill finansiera och bygga linbanan i Göteborg

”Vi från det initiativtagande konsortiet är beredda på att genomföra projektet och även att kliva av om någon annan har ett för staden bättre erbjudande.”

”Just nu gäller det att inte stänga ner projektet den 15/12 utan att se de möjligheter som vårt förslag innebär.”

Sista kapitlet om linbanan?

Trots försöken är nu detaljplanerna för linbanan, tänkt att gå mellan Järntorget, Lindholmen och Wieselgrensplatsen, avbrutna. Och, enligt Hampus Magnusson, är nu frågan om linbanan avgjord en gång för alla.

– Det är min uppfattning. Jag tror att göteborgarna tycker det är skönt att vi sätter punkt. Det har kostat tillräckligt mycket som det är. Jag bedömer inte att det kommer finnas en politisk majoritet i framtiden för att återuppta detta, säger han.

LÄS MER: Politikerna överens: Linbaneprojektet avbryts

LÄS MER: Linbanans projektledare satt i bolag som hade affärer med NCC

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.