Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Frågan kring Västtrafiks biljettsystem kan bli en valfråga i höst. Bild: Måns Langhjelm
Frågan kring Västtrafiks biljettsystem kan bli en valfråga i höst. Bild: Måns Langhjelm

Så kan Västtrafiks biljettpriser ändras

Biljettsystemet kan komma att förändras i Västra Götaland, det rapporterar P4 Väst. Den blågröna majoriteten som styr i regionen och Socialdemokraterna vill göra om systemet som missgynnar dem som inte åker kollektivt varje dag. Samtidigt pågår en debatt kring huruvida man ska frysa dagens biljettpriser.

De politiska partierna har olika åsikter kring finansieringen av kollektivtrafiken i Västsverige, rapporterar P4 Väst. I samband med pandemin har kollektivtrafiken tappat resenärer, vilket gör att frågan kan bli extra aktuell inför valet i höst.

Från den blågröna majoriteten funderar man på ett förändrat biljettsystem som innebär att resenärer åker på enkelbiljetter, men att det finns ett maxpristak så att kostnaderna inte kan överstiga en viss summa. Detta säger Ulrika Frick (MP).

– Jag tror att vi kan hitta en enklare modell, där resenärer inte behöver sitta med miniräknaren och fundera ”vilket blir bäst för mig den här månaden?”, säger Ulrika Frick (MP) till P4 Väst.

Socialdemokraterna vill införa ett maxtak för dem som köper enkelbiljetter. Alex Bergström (S) menar att det nuvarande systemet missgynnar dem som har svårt att betala månadsbiljetter.

– Man har inte råd att ligga ute med hela månadsbiljetten. Men man köper enkelbiljetter under månadsperioden, som kan bli högre som slutsumma. Det behöver vi fundera kring hur vi kan hantera, säger Alex Bergström (S).

Radiokanalen rapporterar att Vänsterpartiet vill sätta stopp för biljettprishöjningarna, och frysa dagens priser. Samtidigt tycker Moderaterna som sitter i det blågröna styret i regionen att frysta priser är en dålig idé. Skattepengarna måste användas till annat, menar Björn Tordenius (M).

– Var ska vi ta pengarna ifrån? Någon måste ju betala, det måste bli en avvägning. Vi kan inte skicka in hundratals miljoner i kollektivtrafiken samtidigt som köerna växer till sjukvården, säger Björn Tordenius (M).

LÄS OCKSÅ: Västtrafik slutar med gratisresor för ukrainska flyktingar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.