Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Västtrafiks app To Go. När det nya zonsystemet införs höjs vissa priser för motsvarande biljetter, medan andra blir billigare. Bild: Arkiv
Västtrafiks app To Go. När det nya zonsystemet införs höjs vissa priser för motsvarande biljetter, medan andra blir billigare. Bild: Arkiv

Så blir Västtrafiks nya priser

Kollektivtrafiksystemet i Västsverige görs om från grunden. 70 zoner ska bli tre, och med det kommer förändringar i Västtrafiks biljettpriser. Bland annat höjs kostnaden för en månadsbiljett i Göteborg med 20 kronor.

I höst slår Västtrafik ihop alla sina 70 zoner till tre stycken.

Till exempel ska Göteborg, Öckerö, Mölndal och Partille bli en zon som man kan åka inom med samma biljett.

• Zon A: Biljetten gäller i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö

• Zon B: Biljetten gäller i Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Stenungsund och Tjörn.

• Zon C: Biljetten gäller i övriga kommuner i Västra Götalandsregionen.

LÄS MER: Här är Västtrafiks nya zoner – 70 blir tre

LÄS MER: Ett steg närmare nya kollektivtrafikzoner – samtidigt höjs priserna

Prishöjningar på flera håll

Under torsdagen beslutade kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland om de nya priserna för Västtrafiks biljetter.

I Göteborgs kommun kostar månadskortet idag 775 kronor. Framöver kommer månadskortet som gäller i zon A, alltså Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö, kosta 795 kronor, en ökning med 20 kronor jämfört med göteborgarnas tidigare biljett.

Månadskort för hela regionen, zonerna A, B och C, motsvarande Regionen Runt, höjs med fem kronor, från 1 820 kronor till 1 825 kronor.

Enligt Västtrafik blir det dock billigare för de som i dag pendlar med ett månadskort Göteborg++. De kommer i framtiden behöva en tvåzonsbiljett för zonerna A och B, vilket innebär en prissänkning med 260 kronor per månad jämfört med i dag.

Västtrafiks nya priser

Enkelbiljett: 34 kr (1 zon), 68 kr (2 zoner), 102 kr (3 zoner)

Ett dygn: 110 kr (1 zon), 220 kr (2 zoner), 330 kr (3 zoner)

Tre dygn: 220 kr (1 zon), 440 kr (2 zoner), 660 kr (3 zoner)

30 dagar: 795 kr (1 zon), 1 195 kr (2 zoner), 1 825 kr (3 zoner), 695 kr (tätort)

90 dagar: 2 145 kr (1 zon), 3 225 kr (2 zoner), 4 930 kr (3 zoner) 1 875 kr (tätort)

365 dagar: 7 950 kr (1 zon), 11 950 kr (2 zoner), 18 250 kr (3 zoner), 6 950 kr (tätort)

Den sedvanliga höjningen av biljetterna i januari kommer inte att ske 2021.

"Prishöjningar är aldrig populära"

Ulrika Frick (MP) är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland. Hon är nöjd med de nya priserna för biljetterna.

– Det känns bra. Jag ser en jätteförenkling av hela vårt biljettsystem. Det kommer att knyta ihop Västra Götaland mer enhetligt och när vi tar bort så många gränser så kommer det att underlätta för våra resenärer och locka fler att resa kollektivt, säger hon.

20 kronor extra för de som åker i Göteborg, det är en ganska kraftig ökning?

– Prishöjningar är aldrig populära, men även om vi hade hållit kvar systemet hade nog det nya priset landat på det ändå med de indexräkningar som vi har, säger Ulrika Frick.

Vill man inte skapa incitament för att åka mer kollektivt, är prishöjningar en bra väg att gå då?

– Man får samtidigt se att i och med förändringen får man ut mer för sina pengar. Alla personer som reser i Göteborg i dag får ett större område.

Enligt Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse, är priset inte det enda som påverkar folks vilja att åka kollektivt.

– Det jag har fått till mig är att för de som åker kollektivt i dag är priset en viktig fråga. Men för de som inte åker kollektivt är det inte så att de skulle välja att åka kollektivt om man sänker priset. Då är det andra saker som tillförlitlighet, punktlighet och komfort som är viktiga, säger han.

Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse. Bild: Anna Tärnhuvud
Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse. Bild: Anna Tärnhuvud

Han uttrycker liksom Frick att höjningen av till exempel göteborgarens biljett är i linje med ökande kostnader hos Västtrafik och de bolag som kör kollektivtrafik i Västra Götaland.

– Det är en klassisk indexupphöjning. Varje år ökar kostnaderna i form av löner som ska betalas till förare, bränslekostnaderna ökar, ökningen motsvarar ungefär indexet. Att det är en reell ökning ser jag inte att det är.

Det nya zonsystemet planeras att införas i början av november.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.