Reklam för Cola eller klättervägg

ANNONS
|

Inför friidrotts-VM 1995 lanserade kommunen tävlingen ''Sätt färg på Göteborg'' för att samla förslag från medborgarna på hur man skulle piffa upp ett antal nedgångna fasader. I samma veva hade Coca-Cola förhört sig om att måla gasklockan som en läskburk.

Göteborg Energi gick med på det men det blev för stora protester från göteborgare.

"Vad är det för småpojksfasoner som råder i vår stad nu för tiden? Finns det inte en sansad, vuxen person, som kan slå näven i bordet och tala om att vi faktiskt förvaltar ett kulturarv även i denna stad. Och även med VM i sikte. Skall vi förvandla hela Göteborg till ett enda tivoli, där EVENEMANGSSTRÅKET, med senaste påhittet Bergakungens sal, står för tingeltanglet. Och där stans byggnader förvandlas till annonspelare för amerikansk dryckjom. Nää, usch vad trött jag blir." skrev Ingrid Wirsin på GP:s insändarsida.

ANNONS

I augusti samma år valde Coca-Cola själva att dra tillbaka sin förfrågan.

En annan idé har varit att bygga lägenheter. Men det skulle kräva ganska omfattande saneringar av marken, som i dag bara är sanerad för att klara saneringskraven för industriområde.

Genom åren har massor av förslag kommit och gått: utställningshall, klättringscentrum, museum, hotell och dansscen. I gasklockan har man även spelat in ett antal musikvideor, som Andreas Johnsons "Glorious".

ANNONS