Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kommunalrådet Grith Fjeldmose (V) jämför med hur det finns lagstiftning som hindrar aktörer från att marknadsföra tobak i offentliga miljöer. Det vill säga att förbudet hindrar en konsumtion som egentligen är skadlig. Bild: Nils Petter Nilsson
Kommunalrådet Grith Fjeldmose (V) jämför med hur det finns lagstiftning som hindrar aktörer från att marknadsföra tobak i offentliga miljöer. Det vill säga att förbudet hindrar en konsumtion som egentligen är skadlig. Bild: Nils Petter Nilsson

Rödgrönrosa vill förbjuda fossil reklam i Göteborg

V, MP och FI vill totalförbjuda reklam för bland annat flygresor, bensinbilar och oljeföretag på samtliga kommunala reklamskyltar i Göteborg.
Partierna anser att det är ”helt vansinnigt” att locka till konsumtion som är skadlig för framtida generationer.
– Vi måste klara av att göra flera saker, även saker som vi som politiker tycker är obekvämt, säger Grith Fjeldmose (V).

Det är oppositionsblocket de rödgrönrosa som står bakom förslaget om att förbjuda fossilreklam på Göteborgs stads reklamtavlor.

Det handlar i praktiken om att göra det omöjligt för exempelvis företag inom kol-, olje- och gasutvinning samt flygresor att använda exempelvis de väderskydd som finns vid stadens olika hållplatser för marknadsföring.

LÄS MER: Federley (C) vill ha koldioxidlagring i Göteborg

”Helt vansinnigt”

De rödgröna anser att det är ”helt vansinnigt att i reklam fortsätta locka göteborgarna till konsumtion som skadar framtiden för våra barn och barnbarn”.

Inspiration har hämtats från Amsterdam, där det nyligen beslutades om att ett förbud mot reklam för kol-, olje- och gasföretag samt flygresor ska utredas.

– Vi kan påverka genom att uppmana att inte köpa saker som åstadkommer fossila utsläpp och som bidrar till att försämra klimatet, säger kommunalrådet Grith Feljdmose (V).

Skulle det exempelvis påverka ett bolag som Volvo Cars?

– Då måste jag tyvärr ge ett tråkigt svar att vi måste invänta ett tjänstemannautlåtande som kollar upp vad som är möjligt först, eftersom jag inte har all kunskap. Men vi vet exempelvis att Volvo gör Suv:ar som inte är bra, men också elbilar som är bra. Då kan man tänka sig att de skulle få göra reklam för sina elbilar.

Samtidigt säger Fjeldmose att partierna främst riktar in sig på företag inom utvinning och flygindustrin, men att man inte är helt färdiga med alla detaljer ännu.

LÄS MER: Näringsministern: Då gör stopp på utsläpp ingen skillnad

Går för långsamt

Grith Fjeldmose jämför med att det finns lagstiftning som hindrar aktörer från att marknadsföra exempelvis tobak i offentliga miljöer.

De rödgrönrosa fick tidigare under 2020 igenom ett förslag kring att trafikkontoret ska se över riktlinjer vad rör könsdiskriminerande och rasistiska annonser på stadens reklamplatser.

Var går gränsen för censur?

– Den gränsen måste ju vi inom politiken vara överens om. Vi får inte igenom det här om vi inte får med oss fler partier. Alla gränser är svårdragna. Det vi vill åstadkomma är ett förändrat beteende och för att forma det tänket använder vi oss av våra offentliga anslagstavlor, säger Grith Fjeldmose.

Hon är av åsikten att omställningen till ett mer hållbart samhälle går alltför långsamt.

– Vi måste klara av att göra flera saker, även saker som vi som politiker tycker är obekvämt, säger Grith Fjeldmose.

Christina Zander, presstalesperson på Volvo Cars, säger att bolaget inte vill kommentera utspelet.

– Det är inget vi har några synpunkter på. Vi följer alltid de lagar och regler som gäller,säger hon.

Emmyly Bönfors (C), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat. Bild: Stefan Berg
Emmyly Bönfors (C), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat. Bild: Stefan Berg

Alliansstyret i Göteborg är emot förslaget. Emmyly Bönfors (C), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat, hänvisar till marknadsföringslagen.

– Den finns i dag och reglerar vad man får visa och inte vår visa på offentlig plats. Det finns alltid en risk när man sätter förbud mot saker att man närmar sig censur. Det är alltid någon ska tolka vad som är rimligt och rätt, och då är det kanske fel att staden är den uttolkaren, säger hon.

Motionen kommer att behandlas i kommunfullmäktige

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.