Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Protesterna hjälpte SD att få ännu större genomslag

Utanför stod protesterande akademiker. Inne i salen berättade SD:s Richard Jomshof om partiets strategier för att nå ut. Den sista bilden: ett tidningsklipp med rubriken att hans föreläsning orsakar protester.

– Utan protesterna hade ni kanske inte varit här, SVT hade kanske inte heller varit här. Då hade jag bara passerat som de andra partierna, säger Richard Jomshof efter föreläsningen.

Så de personerna som protesterade hjälpte er att nå ut?

– Jag tror tyvärr att det gör det. Det är klart att man har rätt att demonstrera mot oss, men när man säger att SD ska stoppas, att SD inte ska få samma chans som andra partier. Då är jag övertygad om att många svenskar blir väldigt upprörda. Det är klart att det gynnar oss.

Flera medier på plats

Richard Jomshof var sist ut i en serie föreläsningar på temat "Så tänker en partistrateg" på JMG, institutionen för journalistik och masskommunikation. Syftet är att studenterna ska få en fördjupad kunskap i ämnet politisk kommunikation, genom att lyssna på dem som sysslar med det professionellt.

LÄS MER: Protestaktioner planeras mot Jomshofs föreläsning på JMG

Och medan de andra föreläsningarna passerat obemärkt så har den med Sverigedemokraternas Richard Jomshof vållat protester – och väckt uppmärksamhet. Vid sidan av GP och SVT fanns också DN, GT och Sveriges radio på plats vid protesterna utanför och under föreläsningen.

LÄS MER: Farligt att utesluta oliktänkande från universitetsvärlden

LÄS MER: Akademiker vill stoppa Richard Jomshofs föreläsning

Richard Jomshof säger att en del i strategin har varit att använda händelser riktade mot partiet till något positivt. Eller att dra nytta av sådant som bara råkar hända. Som protestvågen mot hans föreläsning.

Har varit med hela vägen

– Men det här martyrskapet vill vi helt ärligt ta oss ur. Det är inte hållbart i längden, säger han.

Richard Jomshof, som är utbildad lärare, gick med i Sverigedemokraterna under sin tid som student i Lund, där han lärde känna Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson och Björn Söder.

Det här var 1998 och Sverigedemokraterna var ett parti som fick 0,37 procent i valet samma år. Under föreläsningen berättade Jomshof om hur partiet jobbat för att gå från den nivå till att konkurrera om positionen som landet största parti.

Och det är inte första gången partiet har fått eller skapat uppmärksamhet kring det man upplevt som påhopp. Så såg det till exempel ut 2005, där Richard Jomshof ännu en gång fått sparken från sitt jobb som lärare, på grund av sitt engagemang i Sverigedemokraterna.

– De flesta svenskar blir upprörda när någon blir illa behandlad. Så vi visste att det kunde vara ett vapen. I början var det ett bra vapen.

Sociala medier viktigast

Redan när det som kom att bli Sverigedemokraternas inre krets träffades i Lund, delade de ett intresse för datorer. När de sociala medierna kom insåg de att de hade ett försprång – och att det var någonting de kunde dra nytta av.

– Vi hade svårt att komma ut i traditionella medier och på insändarsidor. Och vi fattade tidigt att det här var en arena där ingen kunde stoppa oss. Utan sociala medier hade vi aldrig någonsin kunnat växa så som vi gjort, säger han.

Richard Jomshof gav också exempel på hur partiet har gjort när de upplevt att det är svårt att nå fram i bruset. Som inför valet 2010, då allt fokus låg på blockpolitiken – och Sverigedemokraterna kämpade för att komma in i riksdagen för första gången.

Uppmärksamhet flera gånger om

De spelade in en valfilm som var så provocerande att TV4 vägrade visa den. Det ledde till uppmärksamhet, en omklippt film och ännu mer uppmärksamhet när den oklippta versionen lades ut på andra plattformar.

– Vi uppnådde precis det vi ville.

Medvetna provokationer är fortfarande en viktig del i strategin. Partiet har upprört genom att hyra reklamplats i Stockholms tunnelbana.

– Ungefär 90 procent av svenska folket uppmärksammade det på något sätt. Kampanjen kostade 365 000 – det genomslag den fick har värderats till 52 miljoner, säger Richard Jomshof.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.