Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/2

Problem att betala med kort i Västtrafiks app

Vill du resa med Västtrafiks app To Go och betala med ditt bankkort kan det uppstå problem. Sedan flera veckor tillbaka har Västtrafiks betaltjänst för kort strulat och i nuläget finns ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.
– Det är inget att sticka under stol med att det skapar problem för våra kunder, vi jobbar för en snabb lösning, säger Kristian Lans, presstalesperson för Västtrafik.

Sedan flera veckor tillbaka har flertalet personer hört av sig till Västtrafiks kundtjänst efter att ha haft problem med att betala med kort i deras ”Västtrafik To Go” app.

– Det handlar om vårt betalningssystem med kort och det visar sig på olika sätt, en del har problem med att lägga in kortet medan andra får skriva in sina uppgifter varje gång för att kunna köpa biljett. Sammanfattningsvis får vissa problem att betala, säger Kristian Lans, presstalesperson för Västtrafik.

Vissa typer av kort och banker i olika kombinationer ska vara mer frekvent förekommande bland de som upplever betalningsproblemen, men vilka det rör sig om vill Västtrafik inte gå ut med.

– Det är lite svårt att säga, det är vissa kombinationer som är lite vanligare men vi vill helst inte gå ut med vilka. Det är mer av ett generellt problem som kan drabba alla.

LÄS MER: Trots ökad smittspridning – biljettkontrollanterna fortsätter arbeta ombord

”Det skapar problem”

De vars kort inte kan registreras i appen hänvisas nu till att betala via Swish med hjälp av mobilt Bank-ID. Men för de kunder som inte har möjlighet att swisha återstår ett besök till en fysisk butik. Något som kan bli problematiskt om man inte befinner sig i närheten av ett ombud för Västtrafik.

– Det är inget att sticka under stol med att det skapar problem för våra kunder, vi jobbar för en snabb lösning. Vi vill också be om ursäkt för de problem som uppstått, säger Kristian Lans.

I tider då coronarestriktionerna också avråder från besök i butiker medger också Västtrafik att problemen kommer olägligt.

– Så är det absolut, man får helt enkelt göra en bedömning av hur det ser ut i butiken när man går dit. Nu har vi samtidigt ett lågt resande ute i kollektivtrafiken.

LÄS MER: Västtrafiks nya grepp: vill att resenärer rapporterar trängsel

Ingen prognos om när det är klart

Om man drabbas av problem med sitt kort rekommenderar Kristian Lans att man först försöker betala i appen igen.

– Det första man kan göra är att radera kortet som man lagt in och sedan lägga in det igen. Fungerar inte det så finns swish, biljett i butiker eller automater. I vissa fall kan man också köpa biljett av föraren.

När felet kan vara avhjälp är i nuläget oklart.

– Det finns ingen prognos, men vi gör som sagt allt vi kan för att det här ska lösa sig så snabbt som möjligt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.