Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vid Klippan ska amfibiebussen ta sig i och ur Göta Älv. Ut i vattnet kommer man åka i en hastighet på mellan 40 och 50 kilometer i timmen. "Det blir en mäktig splash", säger delägaren Oskar Sjölund. Bild: Meli Petersson Ellafi

Ny busslinje – snart på Göta Älv

Bussen kommer först att trafikera Avenyn och Korsvägen – för att därefter ta en tur på Göta Älv. I slutet av november ska den nya amfibiebussen etableras i Göteborg.
– Vi hoppas på 20 000 passagerare per kalenderår, säger delägaren Oskar Sjölund.

De senaste åren har turister i Stockholm kunnat hoppa på en sightseeingbuss i city, se både Stureplan och Dramaten innan de tar en tur på vattnet runt Skeppsholmen – allt utan att byta fordon.

Snart kommer det att finnas en amfibiebuss även i Göteborg. Vid Klippan byggs just nu den ramp där bussen kommer att köra i och ur Göta Älv.

– Rampen kommer att bli 30 meter lång ut i vattnet. Vi kommer ner ungefär två och en halv meter och kommer köra i en fart på 40-50 kilometer ner i vattnet. Det blir en mäktig splash. Det blir mäktigt, säger Oskar Sjölund som är delägare för företaget Ocean bus i Göteborg.

Han berättar att bussen ska ut i den göteborgska trafiken i slutet av november. Turen kommer bland annat gå förbi Avenyn och Korsvägen innan den via Nya Allén och Oscarsleden når rampen vid Klippan.

– Härifrån åker vi bort en sväng västerut till Nya varvet. Allt till liveguide och bra musik, säger Oskar Sjölund som är "helt säker" på framgång för konceptet.

– Vi hoppas på 20 000 passagerare per kalenderår på första bussen – i Stockholm har de drygt 40 000 passagerare fördelat på två bussar.

Inom några år är målet att ha ytterligare en buss ute i trafik.

– I Stockholm finns det två bussar i dag, och de köper in nummer tre. Finns det plats för tre i Stockholm måste det finnas plats för två i Göteborg.

LÄS MER: Det här vill turisterna i Göteborg se och göra

Byggs i USA

Han berättar att amfibiebussen från början är en lastbil.

– Den är köpt från Volvo, skeppad över till USA där den byggts om till en amfibiebuss. Lastbilen tas isär och ett skrov byggs samtidigt. Sen monteras lastbilen ihop med skrovet, man låter hjulen sticka ut och så på med en propeller. Klart.

Turister väntar på att få gå ombord på en av Ocean Bus amfibiebussar som kan åka på land och i vatten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Finns det någon risk för utsläpp?

– Den är helt tät. Den är certifierad på Transportstyrelsen och är besiktigad både som en båt och som en buss. Vi har två besiktningar per år för att kolla allt det här.

För att få vara kapten krävs både busskörkort, att man är fartygsbefäl – och att man klarar en särskild uppkörning. Oskar Sjölund berättar att det kraven till trots inte har varit särskilt svårt att rekrytera personal.

– Nej, det är jag som ska köra. Jag tog alla certifikat och behörigheter förra året. Sen har jag kört fyra veckor i Stockholm för att bli en duktig förare. Jag kan det här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.