Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nu försvinner det klassiska landmärket i Gamlestaden

Efter över 50 år som klassiskt landmärke försvinner nu SKF:s logga från det gamla huvudkontoret.
– Vi tar ner dem med stor vördnad och en klump i magen, säger Peo Lagerqvist, arbetsledare på platsen.

På söndagen startade arbetet med att montera ner samtliga tre skyltar på den byggnad där den västsvenska kullagerjätten tidigare hade sitt huvudkontor. Det var i början av året som flytten gick från den gula, klassiska SKF-skrapan, till bolagets gamla centrallager på produktionsområdet ett par hundra meter söder om det gamla huvudkontoret.

– Vi har flyttat om lite i logistiken på produktionsområdet. Det var efter semestern som vi kunde flytta in i de nya lokalerna, säger Gösta Andersson på SKF:s pr-avdelning.

LÄS MER: SKF får grönt ljus för nytt huvudkontor

LÄS MER: Här flyttar SKF på ”Kulan” utanför huvudkontoret

Bolaget har huserat i den klassiska byggnaden sedan 1967 och efter att skrapan såldes under tidigt 2000-tal har kullagerjätten istället hyrt lokalerna.

Pågår under tre dagar

Sammanlagt finns det tre logotyper på byggnaden. En av dessa har kommit att bli ett klassiskt landmärke för många göteborgare.

– Jag tror att många kommer att notera att skylten har tagits ner, jag kan tänka mig att många kommer att undra vart den har tagit vägen. Men det sker som en del i ett led i att vi har flyttat över Säveån till det gamla centrallagret, säger Gösta Andersson.

Bolagets nya huvudkontor. Bild: Olof Ohlsson
Bolagets nya huvudkontor. Bild: Olof Ohlsson

Själva nedmonteringen av de tre skyltarna beräknas att ta tre dagar. På söndagen togs första skylten ner, under måndagen pågår arbetet med den andra skylten och på tisdagseftermiddagen räknar man med att samtliga skyltar är nedtagna.

– Det är ett gediget arbete. De har suttit här sedan 1967, så det är välbyggt och bra kvalitet på grejerna, säger Peo Lagerqvist, delägare i företaget Front Row Exhibitions som arbetar med nedmonteringen tillsammans med Uddevallaföretaget ProAccess.

Hoppas på nytt landmärke

Exakt vad som kommer att hända med de gamla logotyperna är ännu osäkert.

– Vi tar ner dem med stor vördnad och en klump i magen och se vad vi kan göra med dem. Tanken är att vi ska återvinna och miljösortera innehållet. Från början var de neonskyltar, men byggdes senare om när ledtekniken kom. Det ska bli spännande att se vad som finns där inne, säger Peo Lagerqvist.

I framtiden hoppas han att får vara med och montera ett nytt landmärke.

– Vi försöker givetvis att få igång ett snack om det. Det är en stor sak att ta ner ett sådant stort landmärke, och vi hoppas med hela våra hjärtan att vi får sätta upp ett nytt märke. Gärna något på det nya kontoret, något som kommer sticka ut lika mycket, det hoppas vi, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.