Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Nu börjar Barken Vikings resa mot Falkenberg

Hotell- och restaurangbåten Barken Viking påbörjade under måndagen sin resa mot Falkenberg för att renoveras.
Sedan Cityvarvet lades ner finns ingen docka stor nog för det fyrmastade segelfartyget närmre än Falkenberg. Men för att komma under Älvsborgsbron måste toppmasterna först plockas av i Frihamnen.

Redan klockan 06 på måndagsmorgonen började arbetet med att lossa nordens största segelbåtsbygge från kajen vid lilla bommen. Avlopp och vatten var redan avkopplade och nu var det dags för elen och alla tampar att lossas.

Klockan tio på förmiddagen var hon fri och började bogseras mot Frihamnen där hon kommer mellanlanda i drygt två veckor innan resan mot Falkenberg fortsätter.

– Riggarbetare ska plocka ner rår och toppar och förbereda för bogseringen, säger Higabs projektledare Karin Lottkärr.

LÄS MER: Åtta vrak hittade vid kasinot i Göteborg

För hög för nya Hisingsbron

Barken Viking kräver ett omfattande underhållsarbete var tionde år. Nu är det dags att skrapa rost och måla om botten och skrovet. Tidigare har det skett på andra sidan älven på Cityvarvet, men sedan det lades ner 2015 har renoveringen blivit ett större projekt.

Mindre renoveringar har de senaste åren gjorts vid kajen på Gotenius varv en kilometer uppströms, men dess docka är för liten för Barken Viking och nya Hisingsbron har dessutom gjort det omöjligt för båten att ta sig dit.

– Inte ens undermasterna går under där utan skulle behöva kapas och det gör man bara inte. Att Cityvarvet har lagt ner har gjort det väldigt bökigt, säger Karin Lottkärr.

Extra kostnad för bogsering

Istället blir det alltså varvet i Falkenberg som ska utföra renoveringen. Bogseringen beräknas ta tio timmar och kräver ett 30-tal personer som hjälper till.

Hur mycket extra kostar det att bogsera båten?

– Hela bogseringen går på 700 000 kronor, men vi hade ju behövt flytta den över älven ändå så extrakostnaden för tur och retur till Falkenberg blir 500 000 kronor, säger Karin Lottkärr.

Hela renoveringen beräknas gå på 18-19 miljoner kronor och pågå under två månader.

Avfärden mot Falkenberg är beräknad till den 22 januari.

– När vi kommer iväg hänger på hur det går med nedriggningen och vädret. Vi får inte lämna kaj om det blåser för mycket, säger Karin Lottkärr.

Den 15 februari beräknas Barken Viking vara tillbaka i Frihamnen för att få sina toppmaster påsatta, och om allt går som planerat ligger hon återigen vid Lilla bommen den 5 mars.

LÄS MER: Världens största kolfiberbåt utanför Göteborg

Barken Viking

Byggdes 1906 som ett skolfartyg i Köpenhamn.

Hon är det största segelfatryg som byggts i Norden – 108 meter lång inklusive klyvarbom, och med fyra master.

1951 köptes hon av Göteborgs stad för att fungera som sjömansskola.

1994 genomgick hon en omfattande upprustning och ägs och förvaltas sedan 1998 av Higab.

I dag ligger hon vanligtvis förtöjd vid Göteborgsoperan och används för restaurang och hotellverksamhet.

Källa: Higab

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.