Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Nu öppnar Gullbergstunneln – för fotgängare

Lagom till lucia öppnar de första delarna av Gullbergstunneln för trafik. Men redan under lördagen kan man ta sig igenom den 400 meter långa tunneln till fots.
– Detta är sista chansen innan vi släpper på trafiken. Sen har vi ingen möjlighet att visa allmänheten tunneln, säger projektledare Simon Hulander.

Området mellan Centralstationen och Göta älv är en av de mest expansiva delarna i Göteborg där inte mindre än fem stora projekt huserar samtidigt. Det handlar bland annat om en del av Västlänken, den nya Hisingsbron och det sammanlagt 60 000 kvadratmeter stora kontors- och hotellkomplexet Platinan.

I juni invigdes det första av projekten – det nya Regionens hus. Nu börjar ytterligare ett närma sig färdigt.

Det handlar om nedsänkningen av E45 och den nya Gullbergstunneln. I mitten av december öppnar Trafikverket upp det norra av de två tunnelrören för trafik.

Men innan dess får fotgängare en möjlighet att kliva ner i tunneln. Under lördagen mellan klockan 11.00 och 14.00 bjuder Trafikverket in allmänheten för ett unikt besök.

– Detta är sista chansen innan vi släpper på trafiken. Sen har vi ingen möjlighet att visa allmänheten tunneln, säger projektledare Simon Hulander.

LÄS MER: Första höghuset i Göteborgs nya skyline färdigt

Helt klart 2021

Tvåmiljardersprojektet ska vara helt klart sommaren 2021, men redan ett halvår innan det ska göteborgarna kunna köra även i det södra tunnelröret.

Därefter är tanken att en helt ny stadsdel ska börja växa fram ovanpå tunneln, med start 2021. Fem kvarter med mellan 300 och 400 bostäder är planerade. Något som har ställt krav på tunnelns utformning, berättar projektledare Jenny Röström.

– Väggarna är inte bara dimensionerade för att bära upp hela tunnelkonstruktionen, utan även för att bära husen ovanpå. Det är dimensionerat för tolvvåningshus. Det är mycket pålar och armering. Det är väldigt starka väggar.

Hela nedsänkningen är 800 meter lång. Tunneln täcker dock bara halva sträckan. Men i framtiden kan den komma att växa sig ännu längre.

– Det finns planer på att däcka över hela vägen till Falutorget. Då blir den 800 meter. Vi ska inte heller omöjliggöra att den kan byggas ihop med Götatunneln. Då blir den dryga tre kilometer. Vi måste tänka på det när vi utformar och dimensionerar säkerhetssystem och annat, säger Jenny Röström och fortsätter:

– Det är Göteborgs stad som finansierar själva tunnellocket för att man vill bygga stad ovanpå. Men det är dyrt att däcka över. Man vill inte göra det innan stan är redo för det.

LÄS MER: Giftig luft hotar bygget av ny stadsdel på Götaleden

"Läka ihop staden"

Tanken med att sänka leden, där cirka 50 000 fordon kör varje dag, är att hela staden ska komma närmare Göta Älv.

– Vi öppnar upp passager över tunneltaket och borta vid Falutorget. Redan nu får vi effekten att vi börjar läka ihop staden. Det blir bättre framkomlighet både för fotgängare och cyklister som kan ta sig över E45:an. Samtidigt som det inte blir köbildning på E45:an vid ljussignaler. Det blir bättre framkomlighet och säkerhet för alla trafikslag, säger hon.

Jenny Röström berättar att projektet både följer tidsplan och budget, men att det har funnits en del utmaningar, bland annat med tanke på de omgivande projekten.

– Det sker så mycket på samma yta i kombination med att det går mycket trafik här. Det gör att vi måste tänka etappvis. Vi kan inte bygga allt samtidigt. Vi måste tänka på att staden ska fungera under byggtiden, vi ska heller inte hindra våra grannar. Vi försöker planera produktion och trafik tillsammans för att hitta den bästa lösningen för alla, säger hon.

LÄS MER: Betongtornen vid Göta älvbron är inte nya Hisingsbron

LÄS MER: Här är tio byggen som kommer att förändra Göteborg

Nedsänkningen av E45

E45 inne i centrala Göteborg sänks ner cirka sex meter på en 800 meter lång sträcka mellan Stadstjänaregatan och Falutorget. Projektet ska stå klart 2021.

Halva sträckan kommer dessutom att överdäckas, vilket ska bli grunden för bebyggelse ovanpå tunneltaket. Med start 2021 ska fem bostadskvarter med mellan 300 och 400 lägenheter byggas på platsen.

Ombyggnaden omfattar även två nya mot vid Kämpegatan och Falutorget. Dessutom kommer en bro vid Gullbergsmotet breddas för att skapa två genomgående körfält för E45:an.

Källa: Trafikverket

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.