Nu är nya spårvagnen på plats i Göteborg

Den nya spårvagnsmodellen M33 är på plats i Göteborg. Inom några veckor kommer vagnen – som har dörrar på bägge sidor – att börja synas i trafik.

ANNONS
|

Göteborgs nya spårvagnsmodell har anlänt till stan. Under natten till fredag levererades den första M33:an till Göteborgs spårvägar.

– Äntligen! Detta är startskottet för en rejäl modernisering av spårvagnstrafiken i Göteborg. Med nya spårvagnar kan vi påbörja utfasningen av de äldsta modellerna. De nya spårvagnarna är ljusa och fräscha och tillgängliga för alla resenärsgrupper och har dessutom plats för fler resenärer ombord än tidigare modeller. Det blir ett stort lyft för våra resenärer, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande för Västtrafik i ett pressmeddelande.

Närmast ska vagnen fixas i ordning. Inom några veckor ska den börja provköras på Göteborgs gator. Under vintern och våren ska den testas över hela stan i uppemot 20 000 kilometer för att se till att den motsvarar leverantören Bombardiers löften.

ANNONS

GP har tidigare pratat med Kent Lindahl, planeringschef på Göteborgs Spårvägar, som då berättade att han var nöjd med den nya modellen.

– Det jag har sett hittills är mycket god kvalitet och genomgående bra spårvagnar. Vi får en vagn med lågt golv, bra gångegenskaper och mindre gnissel i kurvorna. Det blir bättre plats för till exempel barnvagnar och rullatorer. Dock på bekostnad av lite färre sittplatser.

LÄS MER:Följ med in i den nya spårvagnen

Dörrar på bägge sidor

Provvagnen är byggd på Bombardiers fabrik i Wien och har redan provkörts i Tyskland. Kent Lindahl säger att kunder i andra städer som har samma modell genomgående har varit nöjda.

– De säger att det här är riktigt bra.

Provkörningen av den första vagnen pågår hela våren och beräknas vara klar för godkännande i slutet av våren 2020. Därefter kan den börja köra i reguljär trafik.

Till våren väntas ytterligare en testvagn anlända till Göteborg. När de två första spårvagnarna har godkänts efter provkörning, kan serieleveransen av ytterligare 38 vagnar starta.

Spårvagnen som hittills har levererats är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Det innebär att spårvagnen enkelt ska kunna byta färdriktning, utan vändslinga vilket ses som en stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.

ANNONS

– Nu kommer vi att få möjlighet till ännu fler nöjdare resenärer men även nöjdare medarbetare. Med nya spårvagnar kommer förarnas arbetsmiljö i trafiken att klart förbättras och för fordonsteknikerna förenklas och moderniseras underhållsprocesserna avsevärt. Med en modern produkt ges riktigt bra förutsättningar för en förbättrad service till våra resenärer, säger Hans Nilsson, vd, Göteborgs Spårvägar i pressmeddelandet.

Smygvisades i november

Så här såg det ut när Spårvägssällskapet Ringlinien smygvisade den nya spårvagnsmodellen tidigare i höstas:

Fakta: Modell M33

Längd: 33 meter

Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.

Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.

Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.

Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna

Källa: Göteborgs spårvägar

ANNONS