Beslutet att skicka ut påminnelse istället för inkasso har blivit en succé för allmännyttan. Arkivbild.
Beslutet att skicka ut påminnelse istället för inkasso har blivit en succé för allmännyttan. Arkivbild. Bild: Björn Olsson

Noll vräkningsärenden på grund av corona hos allmännyttan

Allmännyttans hyresgäster i Göteborg skulle inte riskera att vräkas till följd av corona. Det var budskapet i våras. Sex månader senare har fortfarande inget sådant vräkningsärende dykt upp.

ANNONS
|

Den 2 april togs beslutet att ingen av den göteborgska allmännyttans hyresgäster ska vräkas till följd av coronapandemin. Beslutet gäller tills vidare och omfattar cirka 150 000 hyresgäster i den kommunala Framtiden-koncernens uppåt 74 000 lägenheter.

LÄS MER:Coronakrisen: Ingen i allmännyttan ska vräkas

– Beslutet är ett sätt att möta kommande effekter. Vi vet att många riskerar att bli av med sina jobb och därmed få det ekonomiskt tufft. Då ska de dessutom inte behöva oroa sig för att bli av med sin bostad, sade Kjell Björkqvist (L), styrelseordförande i Framtiden AB, när beslutet just var taget.

Hyresgästföreningens vädjan om coronahänsyn

Hyresgästföreningen i Göteborg gläds åt allmännyttans coronastrategi, som kom efter att Hyresgästföreningen gått ut i ett öppet brev och bett landets alla hyresvärdar att visa extra förståelse för hyresgäster med ekonomiska problem i pandemin.

ANNONS

– Generellt sett är vi positiva till alla åtgärder som görs för att ingen ska vräkas på grund av corona. Vi vill ju att hyresgästerna ska få bo kvar, säger Kajsa Lind, kommunikatör på Hyresgästföreningen i Västsverige.

Ett halvår senare har den tillfälliga regeln fortfarande inte använts. Orsak: Det har inte dykt upp något coronarelaterat vräkningsärende hos allmännyttan.

– Man trodde att den här typen av ärenden skulle öka kraftigt på grund av corona. Så har inte varit fallet, vi ser ingen sådan trend, säger Erik Zaar, kommunikationschef i Framtiden AB.

Har ni haft något vräkningsärende alls med koppling till corona?

– Nej.

Succén: Påminnelse istället för inkasso

Istället har hyresgästerna blivit bättre på att betala hyran under coronapandemin. Orsaken till det tror Erik Zaar är en annan lättnad som koncernen beslutade om i våras: Att inte genast skicka en obetald hyra till inkasso.

Den nya rutinen innebär att hyresvärden skickar ut en påminnelse efter tio dagar, utan extra avgift. Först därefter går ärendet till inkasso.

– Det har haft en fantastisk effekt, motsatt den man kan tänka sig. Tidigare hade i drygt 1 000 inkassokrav i månaden, nu skickar vi ut drygt 1 000 påminnelser istället. Av dessa går färre än 600 vidare till inkasso, vilket är väldigt positivt.

ANNONS

På grund av det goda resultatet har Framtiden-koncernen beslutat att fortsätta med påminnelse innan inkasso tillsvidare, utan bortre tidsgräns.

LÄS MER:Nya hyresvärden vill träffa vräkningshotade syskonen

ANNONS