MP vill höja trängselskatten – möts av motstånd

Miljöpartiet vill höja trängselskatten och lägga pengarna på kollektivtrafik. Partiet vill också att den som kör en dieselbil ska betala mer än den som kör en elbil. Men förslaget möter hårt motstånd.
– Det är inte aktuellt, säger Henrik Munck (D).

ANNONS
|

Miljöpartiet vill höja trängselskatten i Göteborg. Det skriver tre av partiets företrädare i ett debattinlägg på GP.

– Mer kollektivtrafik är något som gynnar alla i staden. Och vi får en mer socialt hållbar stad, säger kommunalrådet Karin Pleijel (MP).

Hon säger att bilismen inte minskar snabbt nog, att det saknas mycket pengar för att bygga ut kollektivtrafiken, som metrobussar, snabbussar med egna körbanor längs trafiklederna som ska binda ihop staden.

– Staten vill ha medfinansiering för att ge oss pengar. Det här är blir en win-win-situation. Vi kan begränsa biltrafik och trängsel och få finansiering, säger hon.

ANNONS

Partiet öppnar också för att antalet betalstationer blir fler, för att öka rättvisan staden över.

LÄS MER:Kommunerna som betalar mest trängselskatt i Göteborg

Avgift kan fördubblas

Miljöpartiet vill följa Stockholms exempel och både höja trängselskatten och få till en differentiering, där det är blir dyrare att passera med bil under högsäsong, så att det kostar mer när det är mer trängsel.

MP vill också att det ska kosta mer om du kör en mer miljöskadlig bil, som en dieselbil, än om du kör exempelvis en elbil.

Med hur mycket vill ni höja trängselskatten?

– Vi vill att det ska bli mer flexibelt. Men kanske upp till en fördubbling. Det är intressant att snegla på Stockholm som höjt med mellan 20 och 100 procent.

Hur ser du på risken att det slår mot dem som har det sämre ställt, och inte har råd att köpa elbil?

– För dem som har det sämre ställt är kollektivtrafiken a och o. Vi vill gärna subventionera priset också, säger Karin Pleijel.

Hon påpekar att priserna i kollektivtrafiken har ökat betydligt mer än bensinpriset mellan 2011 och 2019 och säger att trängselskatten blir ett sätt att jämna ut den obalansen.

"Inte aktuellt"

Henrik Munck (D), kommunalråd och ledamot i trafiknämnden, är kritisk.

ANNONS

– Det är inte aktuellt. Hela genomförandet av västsvenska paketet är ett misslyckande demokratiskt. Jag tror att man ska börja i andra änden, vi behöver statlig och regional medfinansiering för att bygga ut kollektivtrafiken.

Han är också kritisk till att bilister ska betala olika beroende på vilka fordon de kör.

– Det skulle få negativa fördelningspolitiska effekter, elbilar gynnas redan mycket idag, de som inte har råd att köpa elbil drabbas negativt.

LÄS MER:Så har trängselskatten förändrat trafiken

Även Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden, sågar förslaget. Han ser det som orealistiskt, eftersom trängselskatten infördes som en del av det västsvenska paketet, och inte för att finansiera annat.

– Bilismen är redan hårt ansatt av utgifter och beskattning, säger han.

Han säger att S och MP styrt Göteborgs stad under 24 år och lagt fram en massa förslag utan att förklara hur det ska finansieras, och att det nu handlar om att prioritera i vilken ordning stadens alla projekt görs och successivt hitta finansiering.

Toni Orsulic stänger dock inte dörren helt för att införa någon typ av flexibilitet i systemet, där det kostar olika mycket för olika typer av fordon.

– Det är något man får titta på i så fall, vilka nivåer och parametrar det skulle handla om.

ANNONS

S sågar förslaget

Även kommunalrådet Jonas Attenius (S) tycker att förslaget är dåligt.

– Göteborgarna och bilismen betalar redan tillräckligt med trängselskatt. Finansieringen av kollektivtrafiken kan inte bäras upp av enskilda bilister, säger han.

Istället vill han att staden söker finansieringshjälp av staten och av EU.

Fakta: Trängselskatten

Det var 2013 som den omdebatterade trängselskatten infördes i Göteborg, som en del i det västsvenska paketet. Dels som finansiering, dels för att minska biltrafik och trängsel.

I den folkomröstning som hölls om skatten 2014 röstade en majoritet på 56,8 procent emot, medan 43,2 procent var för.

I efterhand har många politiker varit självkritiska till hur den politiska processen sköttes.

2020 höjdes trängselskatten i Stockholm. Man har också infört en differentiering av avgiften, beroende på säsong infördes.

ANNONS