Göteborg sämsta cykelstaden. Cyklist trafik cykelbana gångväg
Göteborg sämsta cykelstaden. Cyklist trafik cykelbana gångväg Bild: Sanna Tedeborg

Miljonsatsning för miljön – cykelåtgärder för 130 miljoner

Köpenhamn utnämns år efter år till världens bästa cykelstad och uppskattningsvis 60 procent av invånarna tar cykeln till jobbet. Nu satsar Göteborgs kommun för att fler ska ta cykeln även här, men med det lite mer blygsamma målet att 12 procent ska välja cykeln innan år 2035.

ANNONS
|

Trafikkontoret investerade under 2020 sammanlagt 80 miljoner kronor i cykelinfrastruktur och har tidigare år fått 17,5 miljoner kronor från regeringen för cykelåtgärder.

För 2021 planerar Göteborgs kommun att göra åtgärder för drygt 130 miljoner kronor, och har inledningsvis ansökt om bidrag för åtgärder som uppgår till 64 miljoner kronor.

Sex pendelsträckor ska upprustas

Staden beviljades alla åtgärder de ansökte om och kommunen kommer att stå för hälften av kostnaderna medan Trafikverket skjuter till de resterande 32 miljonerna.

Det är sex olika sträckor som kommer att rustas upp för att förbättra pendlingsmöjligheterna.

Jenny Adler, enhetschef på trafikkontoret, säger att staden även har flera andra cykelprojekt igång och att trafikkontoret har ett tydligt uppdrag från det politiska styret att utveckla cykelnätverket i Göteborg.

ANNONS

– Det finns ännu fler åtgärder och ännu mer att göra både för pendelcykelnätet och det lokala nätverket, och i den takt vi bygger nytt behöver vi också bygga nya cykelvägar dit.

Vi hoppas att det ska bli mer attraktivt att göra de kortare resorna med cykeln så fler tycker att det är ett bra alternativ till bilen.

Hon är därför glad att de denna gången fick alla medel de sökte bidrag för från staten.

– Det är jättepositivt, vi söker kontinuerligt medel men det är inte alltid vi får det.

Arbetet kommer nu att påbörjas så fort som möjligt. Cykelbanorna kommer att byggas ut någon gång under 2021-2022 och kräver även vissa motprestationer som bland annat kan innebära en minskad bredd på bilkörfält.

Det som kommer att göras är att vissa cykelbanor kommer att breddas och förbättras och på vissa platser handlar det om att dela på cyklisterna och fotgängarna så de får varsin yta.

Kan leda till minskade körfält för bilar

– Sedan kan det vara åtgärder i korsningar för att skapa högre framkomlighet och göra det mer funktionellt. Vi hoppas att det ska bli mer attraktivt att göra de kortare resorna med cykeln så fler tycker att det är ett bra alternativ till bilen.

På vissa platser kommer utbyggnaden av cykelstråken leda till att körfälten för bilar kan minskas.

– Det är platser där det är trångt och då handlar det om att prioritera och ge cykeln lite mer utrymme. Istället för att bilar ska ha två körfält till exempel så kan ett av körfälten omvandlas till att bli ett körfält som är till för cykel.

ANNONS

Maria Ackerot som är enhetschef enhet för planering på trafikkontoret säger att staden aktivt har satsat mycket på att förbättra cykelframkomligheten i staden.

– De investeringar som trafiknämnden genomför ska bidra till att det blir enklare, säkrare och mer tillförlitligt att färdas, vistas och verka i Göteborg på ett hållbart sätt. Stadens vägar, gator och torg ska anpassas till stadens målsättning att bli en grön och nära stad och investeringarna som stödjer ett hållbart resande, främst gång, cykel och kollektivtrafik ska prioriteras.

En annan anledning till att cykel eller gång är att föredra är att det är ett mer yteffektivt sätt att färdas.

– Göteborg växer mycket och därför kommer även det totala resandet att öka. Men för att denna ökning ska få plats i Göteborgs hårt belastade transportsystem behöver detta byggas ut och bör i första hand göras för de yteffektiva färdsätten.

Här är åtgärderna som Göteborgs Stad får bidrag för:

1. Aröds industriväg (lokalt cykelnät)

2. Gamlestadsvägen, Lars Kaggsgatan – Agnesbergsvägen (pendlingscykelbana)

3. Kungsladugårdsgatan, Högsbogatan- Ståthållaregatan (pendlingscykelbana)

4. Torpavallsgatan Kaggeledsgatan-Billerudsgatan (pendlingscykelbana)

5. Förstamajgatan, Tideräkningsgatan-Adventsvägen (Cykelbana - övergripande cykelvägnät inkl. gångbana)

6. Mölndalsvägen (pendelcykelstråk)

ANNONS