Dygnet runt ringer allmänheten larmnumret 112, för de behöver hjälp av bland annat polis, ambulans och räddningstjänsten. Skälen varierar, man har utsatts för ett brott, det brinner hemma, eller för någon blivit allvarligt sjuk. Och de inkommande samtalen till 112 ökar stadigt. 2018 svarade SOS Alarm på närmare 3,2 miljoner samtal, mot över 3,4 miljoner under pandemiåret 2020.
Men faktum är att över 30 procent av de besvarade samtalen var felaktiga. Under 2020 var över 1,1 miljon av de besvarade samtalen utan något hjälpbehov av SOS Alarm. De rena okynnessamtalen var över 100 000. Och nästan 107 000 visste inte ens att de ringt 112, för att telefonen till exempel ringt upp själv.
– En stor andel är tysta samtal som fickringningar, men det kan också vara samtal där det är tyst i luren för att någon kanske inte kan kommunicera. De samtalen måste vi ta på allvar, och alltid kontrollera så att det verkligen inte finns ett hjälpbehov. Ibland ringer vi tillbaka för att kontrollera om de behöver hjälp, eller om de inte kan kommunicera av andra skäl än sjukdom, säger Sarah Hummerdal, kommunikatör på SOS Alarm.
LÄS OCKSÅ: SOS laddar inför årets tuffaste natt – samtalen till 112 dubblas
Okunskap
Ronald Krantz, tjänsteman i beredskap på SOS Alarm menar att många av felringningarna handlar om okunskap, att majoriteten av de som ringer 112 i onödan har ett hjälpbehov, men som SOS Alarm inte kan hjälpa dem med då det inte är brådskande. De ska till exempel istället ringa andra nummer som 114 14 som går till polisen, eller 113 13, som är ett upplysningsnummer för samhällshändelser. Eller 1177 som är sjukvårdsupplysningen.
Dessa samtal och de rena okynnessamtalen som kan handla om att man inte kommer in på krogen, att man glömt sin kod, eller tappat sitt bankkort, kan göra att de som verkligen är i nöd får vänta. Genomsnittstiden som SOS Alarm ska svara på är åtta sekunder, vilket kan upplevas som väldigt långt tid redan för den som verkligen behöver hjälp.
– Varje onödigt samtal tar resurser från oss och fördröjer ett annat som kan vara viktigare, säger Ronald Krantz.

Andra samtal de måste hantera är de som är psykiskt sjuka och som upplever att de behöver en ambulans. En del kan ringa ett hundratal gånger, på ett dygn, och varje gång måste de hantera samtalen och utröna att det inte har ett ambulansbehov, något de aldrig kan utesluta, menar Ronald Krantz.
– Vi kan ju inte ta för givet att de som ringer inte behöver akut hjälp.
Har ribban för när man ringer 112, sänkts?
– Ja, det är min känsla.
Respektera nödnumret
Han berättar att de också får hantera personer som med berott mod falsklarmar. För en tid sedan hade de en person i Malmö som upprepande gånger ringde in falsklarm, där uppgifterna var så detaljerade att man larmade ut ambulans, polis och räddningstjänst, något som tar resurser från dem. Att falsklarma är ett brott, och mannen blev dömd för det.
– Man ska respektera nödnumret och bara ringa när man är i behov av akut hjälp, och ha kunskap om vilka andra samhällsnummer man kan ringa istället.
Ronald Krantz är tydlig med att har man till exempel bröstsmärtor, ska man aldrig tveka över att ringa, inte heller om man är i akut nöd för, då gör SOS Alarm en vårdbedömning
– Ring hellre en gång för mycket. Men att man behöver plåstras om, det är ingen nödsituation, säger Ronald Krantz.
Exempel på felaktiga samtal som ringts till 112 under 2021:
• Jag vill polisanmäla en person som sitter på en parkbänk och dricker kaffe.
• Min takkrona har fått hjärtstopp, kan ni hjälpa mig?
• En skata har tagit sig in i min lägenhet och lämnat svarta märken på väggarna.
• Jag har städat toaletten och råkat doppa min hand i toavattnet. Vad kommer att hända med min hand nu?
• Hej, jag undrar vad jag ska göra med mitt sopkärl som jag glömt att ställa ut. Det har stått i solen en längre tid och är fyllt av maskar. Nu är jag orolig för en maskinvasion i grannskapet. Är det bäst att elda upp sopkärlet?
• Det brinner i helvetet, kan ni skicka räddningstjänsten dit?
• Jag blöder! Mitt långfinger! Jag fastnade med nageln i ett täcke och hela nageln gick av.
• Kom fort! Ett rådjur sitter fast i kanalen. Den skriker! Oj, nu hoppade den upp på gräset, men den skakar i hela kroppen, fryser den tror du?

• Hur mycket är klockan? Varför har min kompis inte ringt än, han skulle ringa klockan 16.
Tidigare år tog 112 emot samtal som:
• Jag har glömt att hämta mitt barn på dagis. Kan ni åka och hämta honom för jag är alldeles slutkörd.
• Han är blå, kan jag få hjälp, han ligger på golvet och andas inte. Det inkommande samtalet gällde en papegoja.
• Jag har sådana menssmärtor, kan ni komma hit med en ambulans och lämna alvedon.
• Några ungdomar går vilse i en trappuppgång och ber om en ambulans för att köra hem dem, för de hade inga pengar till taxi.
• En kvinna säger att sonen tappat bort sin snowracer. Hon frågar om SOS Alarm kan lokalisera den.
LÄS OCKSÅ: Lisa Dahlqvist om livet som brandman i Göteborg
LÄS OCKSÅ: Rekordmånga samtal till SOS Alarm under värmeböljan
Samtal till 112
Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.
Källa: SOS Alarm
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.