Märkesjacka blev planka – Postnord vägrar ersätta

Har du någon gång skickat ett paket som totalt ändrat skepnad när det väl anlände? Det hände Emanuel Axelsson. Hans köpare fick en träfiberskiva istället för den tänkta märkesjackan. Än värre för Emanuel så vägrar Postnord ersätta honom för plagget.

ANNONS
LocationGöteborg, Västra Frölunda||

Det var när 21-åriga Emanuel Axelsson var hemma hos sin flickvän som han mottog ett meddelande som fick honom att hoppa till. ”Hur är detta möjligt” skrev hans köpare med en bifogad bild av en träfiberskiva.

– När jag såg bilden på plankan tänkte jag ”det här är ju inte på riktigt”. Först blev jag inte ens arg utan jag förstod inte vad som hade hänt. Sedan blev jag väldigt irriterad, säger Emanuel.

Det tänkta objektet som köparen skulle motta var en jacka av märket Prada, för det överenskomna priset av 2 200 kronor. Istället var samma etikett nu fastklistrad på en billig OSB-skiva. Utan att ha en aning om vad som kunde ha hänt reklamerade Emanuel ärendet hos Postnord.

ANNONS

Polisanmält

Men svaret han fick då förundrade honom lika mycket som meddelandet från köparen.

– Jag får ett mejl där de skriver att de har kollat på plankan och att den stämmer överens med vad som vägdes in när jag lämnade in paketet, säger han.

Ärendet avskrevs, men Emanuel gav sig inte och hörde av sig till reklamationsavdelningen. Där fick han höra att de inte kunde hjälpa honom vidare utan att han fick höra av sig till kundtjänstombudsmannen för att överklaga. Till slut hade Emanuel fått nog och han upprättade en polisanmälan.

LÄS MER:Postnord tappade bort Elizabeths diabeteshjälpmedel

Efter den märkliga händelsen lade Emanuel upp ett inlägg om sin upplevelse i en Facebookgrupp där han och andra hobbysäljare samlas. Därpå skrev flera till honom om liknande erfarenheter. En användare uppger att hen skulle sälja ett klädesplagg som kom fram som en tidning med blindskrift.

Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.
Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

Postnord: ”Ett misslyckande”

Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, säger sig aldrig hört talas om ett liknande ärende, trots de andra vittnesmålen.

– Det låter väldigt konstigt. Det händer att fraktsedlar lossnar, men jag törs inte spekulera i vad som har hänt i det här fallet.

Då det rör sig om ett enskilt exempel kan hon inte uttala sig om sitt bolags hantering av ärendet. Samtidigt uppger hon att det som beskrivs för henne inte motsvarar Postnords intentioner.

ANNONS

– Varje gång något inte funkar som det ska är det naturligtvis ett misslyckande, säger hon.

LÄS MER:Så gör du om ditt paket försvinner med posten

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS