Ljudlöst rullar den eldrivna bussen in i Nordstan.
Ljudlöst rullar den eldrivna bussen in i Nordstan.

Ljudlösa elbussar på försök i Göteborg

ANNONS
|

Mitt i lunchtimmen på måndagen öppnas portarna från Spannmålsgatan in i Nordstan upp på vid gavel och genom dem rullar en blå Västtrafikbuss tyst in. Den svänger in på Nordstadstorget och stannar till mitt i köpcentret.

I framtiden kan det komma att se ut så här i Göteborg med bussar som hämtar och släpper av passagerare inomhus. Den blå bussen i Nordstan är en av 15 elbussar som från och med 2015 kommer att trafikera en ny linje mellan Johanneberg och Lindholmen. Det hela är ett samarbete mellan bland andra Göteborgs stad, Volvokoncernen och Västra Götalandsregionen.

ANNONS

Av de femton bussar som ska sättas i trafik är tre helt eldrivna, de övriga drivs till cirka 80 procent på el. Det innebär framför allt mindre utsläpp och mindre buller.

Kommunstyrelsens ordförande Annelie Hulthén ser projektet som en bra möjlighet att sätta Göteborg på kartan.

–Vi visar att vi är aktiva och erbjuder staden som testarena. Det är jätteroligt att visa att vi är en industristad och en forskningsstad, säger hon.

Kollektivtrafiken får redan en hel del kritik, finns det en risk att göteborgarna inte kommer uppskatta att vara försökspersoner för ny teknik?

–Jag tror de flesta kommer att tycka att det är spännande och vi behöver de flesta synpunkter. Det kommer säkert att bli problem men vi måste våga testa. Det enklaste är att allt fortsätter som det är i dag, men hur kul är det?

Bussarna utvecklas och levereras av Volvo och den nya busslinjen blir ett sätt för Volvo att testa ny teknologi. Olof Persson, vd och koncernchef för Volvo, menar att tekniken innebär många fördelar för resenärer, bland annat möjligheter till hållplatser inomhus och tjänster runt dem.

ANNONS

–Det är lite tidigt att spekulera i vad mer vi kan göra, vi har massor av idéer, men till exempel trådlöst internet på bussarna kan vi nästan lova, säger han.

Att en ljudlös buss skulle kunna ge säkerhetsproblem i trafiken, till exempel för synskadade som inte hör när den kommer körande, menar Olof Persson att det finns tekniska lösningar för.

–Vi vill inte skapa nya problem. När det gäller ljudlösa bussar överväger fördelarna nackdelarna, säger han.

ANNONS