Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Lisebergs hemliga satsning – kaninernas okända liv under jord

Här växer Lisebergs nya familjeattraktion fram under stort hemlighetsmakeri. Underlandet är en satsning för totalt 200 miljoner kronor där besökaren får gästa Lisebergskaninernas hittills okända liv under jord. GP har har varit på husesyn.

Man kan nästan tro att det är ett skyddsklassat militärt objekt vi är på på väg till. Hysch-hysch är ledorden och vi får lova att inte avslöja några känsliga detaljer från besöket.

– Vi vill behålla överraskningseffekten och magin så länge som möjligt – åtminstone fram till premiären i slutet av april. Dessutom är det fortfarande en hel del av bygget som återstår, säger David Schofield, kreativt ansvarig på Liseberg.

Lisebergskaninerna har många egensinniga lösningar – som den här kombinationen av tvättmaskin och torktumlare. David Schofield, hjärnan bakom projektet: "Det är inte alltid man förstår hur det funkar – men det funkar." Bild: Meli Petersson Ellafi
Lisebergskaninerna har många egensinniga lösningar – som den här kombinationen av tvättmaskin och torktumlare. David Schofield, hjärnan bakom projektet: "Det är inte alltid man förstår hur det funkar – men det funkar." Bild: Meli Petersson Ellafi

GP:s team får åtminstone veta att det är Lisebergskaninernas hittills hemliga och okända underjordiska liv vi får ta del av.

– Det man sett av kaninerna ovan jord är bara ytan – här får man ta del av deras vardagsliv och det är något helt annat, betonar David Schofield inlevelsefullt.

Så här ser Underlandet ut ovan jord – en titt i röret ger en vink om vad som döljer sig under ytan. Bild: Meli Petersson Ellafi
Så här ser Underlandet ut ovan jord – en titt i röret ger en vink om vad som döljer sig under ytan. Bild: Meli Petersson Ellafi

Drivs av morotsjuice

Attraktionen Underlandet är rälsburen och eftersom vi är i kaninernas värld drivs den förstås av morotsjuice. Under turen kan man få se kaninernas tvätteri, deras trädgårdsland och superspeciella glassmaskin. Här är det potatiskraft som ger energi till batterierna. Lisebergskaninerna, med urkaninerna Kanne och Kanina i spetsen, har också ett klurigt toalettsystem – som besökare lär man bli varse om vad kaninpruttar är för något.

400 personer har jobbat med investeringen på 200 miljoner kronor där man ska få känslan av att vara under jord. Lisebergs David Schofield, creative director, och Ebba Källeskog, pr-ansvarig, visade GP runt i Underlandet. Bild: Meli Petersson Ellafi
400 personer har jobbat med investeringen på 200 miljoner kronor där man ska få känslan av att vara under jord. Lisebergs David Schofield, creative director, och Ebba Källeskog, pr-ansvarig, visade GP runt i Underlandet. Bild: Meli Petersson Ellafi

– Lisebergskaninerna ligger i mångt och mycket långt före oss på flera plan. De har väldigt speciella lösningar som ibland kan vara svåra för oss människor att förstå, säger han.

Kaninprojektet är superhemligt – GP:s team får se objekt som Liseberg valt ut. Som den här mackapären. Bild: Meli Petersson Ellafi
Kaninprojektet är superhemligt – GP:s team får se objekt som Liseberg valt ut. Som den här mackapären. Bild: Meli Petersson Ellafi

Unik i Sverige

Under januari läggs attraktionens räls och under våren monteras specialeffekter i form av ljus och ljud, kompletterade med specialdesignade mekaniska animationer. Slutresultatet gör anläggningen, som faller under vinjetten Dark ride, till den mest moderna och tekniskt avancerade av sitt slag i Sverige.

I underjorden finns Lisebergskaninernas superspeciella glassmaskin som ingen ovan jord hittills sett. Bild: Meli Petersson Ellafi
I underjorden finns Lisebergskaninernas superspeciella glassmaskin som ingen ovan jord hittills sett. Bild: Meli Petersson Ellafi

– I grunden är Underlandet analogt. Det är viktigt att få känslan av en sagolik, magisk värld där fantasin och upplevelsen står i centrum. Men vi har förstås använt den senaste digitala tekniken för att det ska bli riktigt effektfullt. Det finns nog inga trick i boken som vi inte kan, säger David Schofield med ett skratt.

Nervös inför premiären

Underlandet är Lisebergs storsatsning på attraktionssidan nästa år och är parkens största barn- och familjesatsning på sex år.

Analogt och digitalt blandas. David Schofield, kreativt ansvarig på Liseberg, betonar upplevelsen. Den ska vara sagolik, magisk och stimulera fantasin. Bild: Meli Petersson Ellafi
Analogt och digitalt blandas. David Schofield, kreativt ansvarig på Liseberg, betonar upplevelsen. Den ska vara sagolik, magisk och stimulera fantasin. Bild: Meli Petersson Ellafi

Runt 400 personer är inblandade i projektet där 200 miljoner kronor har investerats, varav cirka 150 i attraktionen. Resterande del har gått till underhåll av Kaninlandet, en ny scen och en ny restaurang.

Enligt plan ska allt stå klart till premiären i slutet av april nästa år.

David Schofield medger att han är nervös.

– Det är jag definitivt, man vet aldrig vad kaninerna kan hitta på…

En kaninhåla som sig bör – med flera hemliga ut och ingångar. Bild: Meli Petersson Ellafi
En kaninhåla som sig bör – med flera hemliga ut och ingångar. Bild: Meli Petersson Ellafi

LÄS MER: Här är de vanligaste klagomålen hos Liseberg

LÄS MER: Liseberg stoppar gratis entré för Gothia cup

LÄS MER: Andreas Andersen ersätter sig själv – tillbaka som vd för Liseberg

LÄS MER: NCC och Liseberg bygger hotell ihop

LÄS MER: Efter Valkyrias försening: Liseberg kräver konsulter på 65 miljoner

Fakta: Familjeattraktionen Underlandet

Bygget, bland annat med en ny restaurang, började i april 2019 och ska står klart till Lisebergs premiär i april 2020.

Typ av attraktion:

Dark ride.

Längd:

Banan är 190 meter lång och tar tre minuter och 20 sekunder att åka.

Fordon:

Det finns 18 vagnar med plats för fyra passagerare i varje.

Hastighet:

4 kilometer i timmen.

Målgrupp:

Familjer med barn upp till åtta år (cirka).

Kapacitet:

Attraktionen kan ta 850 resenärer i timmen.

Total yta:

1700 kvadratmeter, fördelat på två våningar, som ska ge känslan av att vara i underjorden.

Total kostnad:

200 miljoner kronor, varav attraktion kostar 150 miljoner.

Koncept:

Liseberg och Quarry Fold Studio i England.

Leverantör av attraktionen

: Italienska Gosetto SRL.

Källa: Liseberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.