Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
”Så snart som möjligt” vill infrastrukturminister Tomas Eneroth förarbevis för vattenskotrar, detta säger han till TT.  Bild: Lasse Edwartz
”Så snart som möjligt” vill infrastrukturminister Tomas Eneroth förarbevis för vattenskotrar, detta säger han till TT. Bild: Lasse Edwartz

Larm väller in mot vårdslösa vattenskoterförare

Larmen om vårdslösa vattenskoterförare väller in till sjöpolisen i Göteborg. I dag krävs inget förarbevis för fordonen, men polisen säger att det hade varit den bästa lösningen.
– Vattenskotrar är kraftfulla maskiner, säger sjöpolisen Marie Felten.

I takt med sommartemperaturerna kommer även diskussionen om vattenskotrar. Ett nöje för vissa, ett stort irritationsmoment för andra. Men diskussionen kretsar inte bara kring störningsfaktorn, det finns även ett faromoment.

För en vecka sedan skadades två män i 20-årsåldern i Karlbergskanalen i Stockholm. Vattenskotern de båda satt på körde in i ett träd vilket resulterade i att de behövde föras till sjukhus med ambulans.

Under söndagen kom nyheten om att en man i 35-årsåldern avlidit efter en olycka med en vattenskoter och en så kallad flyboard på Umeälven i Umeå.

Marie Felten arbetar som sjöpolis i Göteborg. Hon säger att hon inte hört om några olyckor som involverar vattenskotrar i Göteborg i år – men att larmen om vårdslösa förare haglar in.

– Fram till middagstid i dag har vi fått in fem samtal. Det rings hela tiden, säger hon och fortsätter:

– De gäller flera olika platser: Näsetbadet, Askimsviken, GKSS-hamnen och även olika delar av Göta älv.

Förarbevis ”så snart som möjligt”

TT rapporterar att polis, kustbevakning och lokalföreningar i flera år lyft problemet med vårdslösa vattenskoterförare och att sjöpolisen i Stockholm undrar varför ingen lagstiftning kommit på plats än.

Det krävs i dag inget förarbevis för att köra vattenskoter, men förra året infördes en 15-årsgräns. Regeringen är också beredda införa förarbevis, men kan inte säga när.

– Så snart som möjligt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till TT.

LÄS MER: Nu har vattenskotern slagit igenom på västkusten

”Man måste ta hänsyn”

Sjöpolis Marie Felten säger att åldersgränsen sattes in för att hindra de allra minsta från att köra, men att förarbevis skulle vara den allra bästa lösningen.

– Vi tycker att det ska finnas ett form av förarbevis för att folk måste lära sig sjövägsregler, där ingår det att inte störa andra människor eller djur. Sen också att man verkligen måste veta vad det är som man sitter på. Vattenskotrar är kraftfulla maskiner, säger hon och fortsätter:

– Man måste ta samma hänsyn som de som kör båtar, det är samma regler.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.