Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hisingsbron ska vara redo för biltrafik våren 2021. Bild: Tenjin Visual

Lång väntan på spanskt stål till Hisingsbron snart över

Nio månader av förseningar senare är det första fartyget med Hisingsbrons stålbalkar snart redo att lägga ut från hamnen i spanska Bilbao. Men nu får inget annat krångla om bron ska kunna bli klar i tid.

Hisingsbron ska ersätta Göta Älvbron, som sjunger på sista versen. Tanken är att den nya bron ska öppna för biltrafik under våren 2021 och för spårvagnstrafik sommaren samma år. Men tidsplanen lever farligt. Från början var det sagt att stålbalkarna i brokonstruktionen skulle ha kommit i februari i år.

Carl-Anton Holmgren, projektchef för Hisingsbron Bild: Stefan Berg

– Ja, nio månader är en rejäl försening. Det har naturligtvis inneburit funderingar på hur man ska klara detta men vår bedömning är att vi kommer att kunna ha kvar den sluttid vi har på projektet, säger Carl-Anton Holmgren, projektchef för Hisingsbron.

Vad är det som gjort att stålet blivit så försenat?

– Det är lite olika saker. Dels har arbetet blivit mer omfattande än vi trodde från början och vi har gjort en del konstruktionsförändringar. Men sedan har det också dröjt för den spanska ståltillverkaren att komma upp i produktionstakt.

Ståltillverkaren i Spanien är en underleverantör till konsortiet Skanska-MTH, som är entreprenör och bygger bron. Om förseningen får något juridiskt efterspel kan inte Carl-Anton Holmgren svara på i dagsläget.

– Det är något som vi utreder nu. Men vår bedömning är i nuläget att vi klarar tidsplanen och budget. Men samtidigt, trycket på både tid och budget har ökat så vi har en ökad risk, säger han.

I väntan på stålet har trafikkontoret och entreprenören vidtagit andra åtgärder för att tappa så lite tid som möjligt.

– Man har tittat på vad det finns för möjligheter att lägga om produktionen för att ta igen tid.

Riskreserv kan behövas

Hisingsbrons kostnad är 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Bedömningen är att projektet inte kommer att bli dyrare än så. Men däremot kommer den så kallad riskreserven, 200 miljoner kronor i 2009 års prisnivå, eventuellt behöva tas i anspråk.

Leveranserna av stål innebär nästa fas i bygget. Under första halvan av oktober kommer de så kallade sidospannen levereras. Men de monteras inte direkt utan läggs på kaj i väntan på tvärbalkarna. De anländer några veckor senare och kommer att monteras först. När både sidospann och tvärbalkar väl är på plats kommer bron att börja se ut som just en bro.

– Nu kommer man snart se hur bron börjar växa fram vilket är väldigt spännande. Är man intresserad av byggfrågor kommer det vara intressant att se för det är väldigt stora pusselbitar, väldigt stora stålelement som kommer, säger Carl-Anton Holmgren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.