Konststudenten Sebastian Rudolph Jensen springer på spårvagnshållplatsen i protest mot segregation. Han hade sällskap av Klara Lord och Jing jing Zheng.
Konststudenten Sebastian Rudolph Jensen springer på spårvagnshållplatsen i protest mot segregation. Han hade sällskap av Klara Lord och Jing jing Zheng.

Konststudent i protest mot segregation

ANNONS
|

- Jag reagerade över de otroligt stora skillnaderna i statistiken om medelinkomst och arbetslöshet. Genom att springa 21,8 kilometer vill jag uppmärksamma segregationen i Göteborg, säger Sebastian Rudolph Jensen.

Han har räknat ut att en halvmara ungefär motsvarar avståndet fram och tillbaka mellan Hammarkullen och centrala stan. På spårvagnshållplatsen nedanför den långa rulltrappan blir det 210 varv på en U-formad bana på perrongerna.

- Min halvmara är en symbolisk handling. Jag vill också aktivera en plats som inte är aktiv i sig, säger Sebastian, som är en van långdistanslöpare.

Senast deltog han i det tre mil långa Ö-loppet i Göteborgs södra skärgård. I dag siktar han på en tid omkring två timmar, något mer än han brukar få på en halvmara eftersom bansträckningen innebär ett hundratal vändningar.

ANNONS

Sebastian Rudolph Jensen är från Mölnlycke och går första året på Göteborgs konstskola. Dagens lopp är hans bidrag till utställningen "4:33 - inget att se", som pågår till och med fredag 17 april.

- Konstprojektet handlar om förväntan och om att göra saker som synliggör platsen. Vi samarbetar med Folkhögskolan i Angered och med Blå Stället, säger Klara Lord, som också är konststuderande.

Hon berättar att utställningen pågått ungefär en månad och att namnet hämtats från en komposition av John Cage som innehåller mer än fyra och en halv minut av tystnad.

- Arbetet har letts av tre etablerade konstnärer, Thomas Wiczak, Joakim Stampe och Elin Wikström. Även en del gästkonstnärer har deltagit, säger Klara Lord, som vid 13-tiden på lördagen sprang de första varven med Sebastian på den kyliga spårvagnshållplatsen.

Verken som ingår i utställningen har inte utförts på bestämda tider, utan oväntat och oannonserat. Allt är dokumenterat och publiceras i sociala medier under processens gång. Syftet är att skapa temporära möten mellan konsten, platsen och publiken.

- Nu är det inte många dagar kvar, men även under nästa vecka kan det hända saker, lovar Klara Lord.

ANNONS