Kommunen väckte göteborgare med telefonsamtal mitt i natten

Flera göteborgare blev under natten uppringda av kommunen – som informerade om helgens arbete med vattenledningarna. Robert Velén väcktes av att telefonen ringde klockan 01.18 och blev rädd att något hänt hans mamma.
– Det tog ett tag att somna om, för jag var ganska upprörd, säger han.

ANNONS
|

Under måndagen skickade Göteborgs stad ut ett sms med en uppmaning om att spara på vattnet till helgen, då en ny huvudvattenledning ska kopplas in. Enligt kommunen ska meddelandet nå alla göteborgare som har ett registrerat nummer, och en av alla som fick det under eftermiddagen var Robert Velén i Kaverös.

Ett antal timmar senare, klockan 01.18, låg han och sov men vaknade av att fastnätstelefonen ringde.

– Min mor bor på äldreboende, så jag tänkte direkt att det var något akut som hänt henne. Jag blev orolig, så självklart var jag glad att det inte var så, samtidigt som jag blev besviken över att ha blivit väckt.

ANNONS

Robert väcktes: ”Det är jätteuselt”

I telefonen hörde han hur en digital röst läste upp det meddelande han fått till sin mobiltelefon tidigare under dagen – såväl på svenska som engelska. GP har även hört om fler personer som blivit uppringda under natten mot tisdag.

– Det händer att jag får sådana samtal när det är vattenläckor och annat, och är det på dagtid är det väl jättebra – men inte mitt i natten! säger Robert Velén.

Hur blev det med nattsömnen?

– Det tog ett tag att somna om, för jag var ganska upprörd.

Vad tänker du om att kommunen ringer dig mitt i natten?

– Det är jätteuselt. Har man en sådan uppringningstjänst borde det minsta vara att man lägger in en tidsbegränsning för vilka tider den inte borde ringa. Det känns som en lågt hängande frukt.

Kretslopp och vatten: ”Tekniskt fel”

Avdelningen Kretslopp och vatten i Göteborgs stad ansvarar för vattenarbetena. Kommunikationschefen Helena Wall säger att två fel inträffat i samband med massutskicket under måndagen.

– Vi skickar det här via en särskild sms-tjänst, som vi gör ibland när vi behöver få ut viktiga meddelanden. Då kan man skicka det som talsvar till fasta telefoner, om det är något väldigt viktigt budskap, men det skulle vi inte ha gjort vid det här tillfället eftersom det inte var den typen av information. Det har blivit fel, säger hon och fortsätter:

ANNONS

– Sedan ska det självklart inte gå ut på natten. Det har blivit ett tekniskt fel här helt enkelt, som vi verkligen beklagar och ber om ursäkt för.

Systemet blev överbelastat

Uppmaningen började skickas ut klockan 16 under måndagen.

– Det är definitivt inte så att alla har fått det mitt i natten, utan det är några stycken, men vi vet inte hur många. I och med att det var ett så väldigt stort utskick verkar det ha varit så att systemet inte klarade att skicka alla på en gång, utan det har gått ut i omgångar, säger Helena Wall.

Borde ni inte kunnat lägga in en spärr, så att det inte skickas mitt i natten?

– Ja precis, det borde man ju kunna göra. Absolut.

Varför gjordes inte det?

– Jag vet inte. Som sagt trodde vi att det skulle gå ut klockan 16.

Vems ansvar är det att det blev som det blev?

– Som sagt, jag vet inte vad som gick fel. Det var ett tekniskt fel, men det är klart att det är vi som har skickat ut det, så vi får titta på hur vi kan undvika att det händer igen.

LÄS MER:Uppmaningen: Då kan göteborgarna glömma disken

LÄS MER:Mathias sköter om 180 mil vattenledningar

ANNONS