Foldern är tryckt i 300 000 exemplar.
Foldern är tryckt i 300 000 exemplar. Bild: Sanna Arbman Hansing

Kommunen skickar ut coronainfo – efter fyra månaders pandemi

I dagarna får alla hushåll en folder från Göteborgs stad med information om coronapandemin. Smittspridningen har pågått hela våren och flera göteborgare har reagerat på att foldern skickas ut först nu.

ANNONS
|

Foldern som landar i göteborgarnas brevlådor handlar om att vi måste fortsätta hålla avstånd och följa restriktionerna. Här finns några tips på utomhusaktiviteter att göra under sommaren och telefonnummer till sjukvårdsupplysningen och Röda korsets stödtelefon. Ett av syftena är att minska smittspridningen i Göteborg.

– Vi gör det här för att vi vill informera om vad man kan göra i sommar, vad Göteborgs stad erbjuder inom olika områden och var man kan vända sig om man känner oro. Vi vill också bidra till minskad smittspridning genom att få folk att hålla i och hålla ut, säger Helena Mehner, kommunikationsdirektör i Göteborgs stad.

ANNONS

Tror att folk är hemma

På kommunens Facebooksida har de fått flera frågor om varför foldern skickas ut först nu, över fyra månader efter att Göteborg fick sitt första konstaterade fall av coronasmitta. Det är dessutom semestertider och den tunna foldern riskerar att bli liggande på bortresta personers hallmattor.

Helena Mehner är kommunikationsdirektör i Göteborgs stad.
Helena Mehner är kommunikationsdirektör i Göteborgs stad. Bild: Press

LÄS MER:Kritisk rapport om Göteborgs stads kriskommunikation friserades

Helena Mehner säger att den skickas ut just nu eftersom kommunen tror att många tillbringar sommaren på hemmaplan.

– Vi tror att många är hemma i sommar och det ökar möjligheten till att fler läser. Det är semestertider och många är hemma och vill ge sig ut på stan, de reser i kollektivtrafiken och är nyfikna på vad man kan uppleva i Göteborgs närområde.

Kostade 420 000 kronor

Kommunen började arbeta med broschyren i maj. Tre kommunikatörer har lagt sammanlagt 192 timmar på arbetet. Tillsammans med tryck, distribution, grafisk design och översättning har foldern kostat cirka 420 000 kronor.

Kommunens folder till göteborgarna ska minska smittspridningen.
Kommunens folder till göteborgarna ska minska smittspridningen. Bild: Privat

Nästan 70 procent av kostnaden gick till tryck och distribution, pengar som hade kunnat sparas in genom att förmedla informationen digitalt. Helena Mehner säger att tryckt information är ett undantag.

– Vi jobbar med många olika kanaler och den huvudsakliga kommunikationen sker digitalt. Det är inte alla som tar del av digital information så därför tog vi fram den här foldern.

ANNONS

Kommer ni fortsätta skicka tryckta broschyrer till göteborgarna?

– Jag kan inte svara på det idag. Man får göra en bedömning utifrån hur pandemin utvecklas. Vi styr mot digital kommunikation men vi gjorde bedömningen att det här var viktigt just nu. Vi kommer att utvärdera värdet och nyttan av våra kommunikationsinsatser.

LÄS MER:Göteborg i toppen på skattebetalarnas slöserilista

Foldern ”En annorlunda sommar”

En sexsidig broschyr som skickades ut till alla hushåll i Göteborg förra veckan.

Den trycks i 300 000 exemplar och har kostat totalt 419 000 kronor.

På kommunens hemsida finns informationen översatt till sju språk.

ANNONS