Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande, kollar på Göteborg från ovan i Älvrummet, Lindholmen.  Bild: Robin Aron
Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande, kollar på Göteborg från ovan i Älvrummet, Lindholmen. Bild: Robin Aron

Klart: Så går partierna vidare efter slopad linbana

En majoritet är nu överens efter att linbaneprojektet slopats. Elfärjor och elbussar på kort sikt och bland annat tidigareläggning av spårvagn mellan Stigberget och Lindholmen på längre sikt.
– Detta måste ges högsta prioritet, säger Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden.

I praktiken handlar det om att Alliansen hakat på Demokraternas och Socialdemokraternas förslag om hur Göteborgs stad ska gå vidare efter att linbaneprojektet stoppats.

– Vi försökte nå så bred överenskommelse som möjligt, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.

LÄS MER: Linbanans väg – gick från Göteborgs prestigeprojekt till ekonomiskt praktfiasko

På kort sikt handlar det om att kollektivtrafikbehovet ska lösas med fler elbussar på Hisingssidan och elfärjor mellan Stenpiren – Pumpgatan, samt Rosenlund – Lindholmen. Det grundar sig i det förslag som Västtrafik tidigare presenterat som alternativ till linbanan.

Det förslaget bygger på ett antal olika nivåer som kan skalas upp och ner, beroende på ambition. Till exempel finns ett alternativ i förslaget om att bygga en bro över Hamnbanan och Lundbyleden. Skulle förslaget genomföras fullt ut skulle det landa på drygt 1,5 miljarder kronor.

Partierna vill att trafikkontoret i samverkan med Västtrafik redovisar hur mycket ytterligare förslaget behöver utredas, samt kostnader och tidplan.

– Vi vill inte ta ställning till ambitionsnivå utan trafikkontoret får komma tillbaka med ytterligare beredningar över hur ambitiösa vi ska vara, säger Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden.

LÄS MER: Linbanans skenande kostnader upptäcktes redan 2018 – ändå larmades politiker först i våras

Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden. Bild: Anders Ylander
Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden. Bild: Anders Ylander

I det längre perspektivet handlar det bland annat om att utreda tidigareläggning av Lindholmsförbindelsen samt en buss- eller spårvagnsslinga över stråket som pekats ut som Gropegårdslänken i tidigare utredningar.

I dag arbetar stadsbyggnadskontoret med detaljplanen för spårväg som ska gå från Lindholmen via Hisingsbron till centrala Göteborg. Den väntas vara på plats 2022. Partierna bakom förslaget vill utreda om så kallad stadsbana kan trafikera den här sträckan. Det handlar alltså om en uppgradering av dagens spårvagn som innebär hastigheter på 80 kilometer i timmen.

Sammanslutningen av de sex partierna vill också utreda om det är möjligt att köra busstrafik över den planerade gång- och cykelbron över Göta älv.

– Vi ska inte nödvändigtvis genomföra de här sakerna, utan först ska vi utreda vad de kostar, konstaterar Toni Orsulic.

LÄS MER: Skenande kostnader blev droppen – nu får Eglinger lämna

Överenskommelsen innebär att trafiknämnden kommer att begära att Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen inleder en omförhandling om det som kallas för Sverigeförhandlingen, som innehåller medfinansiering för linbaneprojektet men också andra kollektivtrafiksatsningar.

De inblandade partierna betonar också att vägen framåt måste stakas ut i samråd med Västra Götalandsregionen och Västtrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken.

– Inget av det som vi föreslår är nya uppfinningar, utan allt finns med i det vårt Koll2035 (inriktningsdokument för kollektivtrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille). Nu måste vi se vad som går och inte går att göra, säger Toni Orsulic.

Förslaget kommer att hanteras på torsdagens möte i trafiknämnden. Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som också finns representerade i nämnden, står inte bakom förslaget.

– Det är viktigt att vi har fått både en bred uppslutning och en tydlig riktning framåt, säger Henrik Munck.

Överenskommelsen efter att linbaneprojektet slopades:

Följande punkter ska utredas av trafikkontoret:

• Utökad skytteltrafik med elhybridfärjor mellan Lindholmen/Lundbystrand och Skeppsbron/Järntorget.

• Utökad elbusstrafik till/mellan Lindholmen och Volvo Lundbyområdet.

• Tidigareläggning av Lindholmsförbindelse.

• Utformning av stadsbana i Lindholmsallén utredningsalternativ som ger prioritet och god framkomlighet för bussar.

• Utredning av Gropegårdslänken för spårvagn och/eller buss.

• Ny gång- och cykelbro över älven, med ett utredningsalternativ som även inkluderar busstrafik.

Linbanans tidslinje

• 2009-2011: Idéer samlas in till Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Flera göteborgare önskar sig en linbana.

• November 2014: Politikerna ser potential i förslaget som en kollektivtrafiklösning och godkänner förstudie.

• Februari 2018: Designtävlingen avgörs. UN Studios och Kjellgren Kaminsky vinner med sitt designförslag "New Beacon".

• Mars 2019: Projektet blir kraftigt fördyrat och försenat.

• April 2019: Politikerna beslutar om en ny utredning som ska halvera kostnaden.

• Oktober 2019: Trafikkontoret presenterar ned nedbantad och billigare linbana.

• November 2019: Trafiknämnden beslutar att avbryta linbaneprojektet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.